نام گلونی را زنده نگه می‌داریم

سومین دوره جشن گلونی به مناسبت مبعث رسول اکرم(ص) روز ۲۶ اردیبهشت ماه در باغ تاریخی گلستان نزدیک قلعه فلک‌الافلاک جشن گرفته می‌شود.
به گزارش گلونی رضا ساکی دبیر جشن گلونی به خبرنگار مهر گفت: سومین جشن گلونی « Golvani » در آغاز هفته میراث فرهنگی همانند سال‌های گذشته برگزار می‌شود. در این جشن موسیقی زنده اجرا می‌شود و غرفه‌های ارائه غذاهای محلی و سوغات لرستان، فروش البسه محلی و عکس با لباس و روسری محلی دایر می‌شود ضمن اینکه بخشی از این جشن نیز به نمایش و فروش گلونی می‌پردازد.

ایده‌پرداز جشن گلونی با بیان این که گروه موسیقی به سرپرستی فرج علیپور در این روز اجرای ویژه دارد ادامه داد: این جشن روز شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴ از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ در محل باغ تاریخی گلستان نزدیک قلعه فلک‌الافلاک برگزار خواهد شد چون ظرفیت بیشتری از حیاط قلعه دارد. پیش‌بینی می‌کنیم که امسال رکورد این جشن را بزنیم. قرار است هر سال در همین تاریخ دختران و زنان لر با به سر کردن این پوشش سنتی و بومی نام و یاد این اثر ارزشمند را زنده نگه دارند.

گلونی نوعی سربند باستانی است

ساکی بیان کرد: گلونی، سربندی باستانی است که زنان لرستانی به ‌شکل خاصی به‌ سر می‌کنند. این سربند دارای تاریخچه طولانی مدت در ایران است و همواره زنان لر از آن برای پوشش و زیبایی استفاده می‌کرده‌اند.

وی افزود:‌ گلونی پارچه‌ای حدود یک و نیم در یک و نیم متر بوده که آن را دور سر می‌بستند اما امروزه زنان و دختران لر آن را به شکل روسری به سر می‌کنند ولی با همان طرح و نقشه. این روسری‌ها نخی است و معمولا حدود ۱۵ هزار تومان نرخ دارد. در نظر داریم به کمک دختران و زنان لر این سوغات استان لرستان را به عنوان صنایع دستی و هنر اقوام لر ثبت کنیم.

این سربند در گذشته در لباس مردان هم به کار می‌رفت و به طور کلی گفته می‌شود که سربند و دستار «پوششی با سه هزار سال قدمت» است و از زمان مادها و هخامنشیان در لباس مردان و زنان ایران‌زمین استفاده می‌شد.

به گفته عطا حسن پور، باستان‌شناس، «بر اساس بیان مورخانی چون هرودت ریشه سربند آن هم سربند لری به دوره هخامنشیان و دوره ماد برمی‌گردد. براساس شواهد و نوشته‌های تاریخی، سربند از اجزای لباس‌های ایرانی همه ایرانیان، وابسته به آن و جدایی ناپذیر است.

پایان پیام

کد خبر : 574 ساعت خبر : 10:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=574
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات