نمره‌ی بیست برای گروه دیهیم

گفت‌وگوی اختصاصی گلونی با سرپرست گروه دیهیم

به مناسبت کنسرت گروه دیهیم به سراغ سرپرست گروه رفتیم و گفت‌وگویی کوتاه با موضوع کنسرت و فعالیت هنری آنها داشتیم. اشکان پیوستی، سرپرست گروه دیهیم،  ۲۵ ساله و نوازنده درام است.

گلونی: از فعالیت هنری شما شروع کنیم. چرا درام؟

از شش سالگی تمبک می­‌زدم اما هیچ وقت تمبک را به صورت حرفه‌­ای دنبال نکردم. از سال ۸۶ درام می­‌زنم. درامم را با پولی که در عرض دو سال جمع کرده بودم خریدم. حتی اولش پول نداشتم که برای درامم سنچ بخرم (با خنده).  چند ماه بعد با پول عیدی­‌هایم سنچ را هم خریدم و بعد به کلاس‌­های استاد علیرضا طباطبایی در تهران رفتم. از سال ۹۱ عضو انجمن درامرهای ایران شدم و سه مدرک بین‌المللی در این زمینه دارم.

گلونی: گروه دیهیم چطور شکل گرفت؟

مرداد ماه سال ۹۳ بود که با پوریا قنبری (خواننده) و امیر حسین محمدخانی (نوازنده گیتار الکتریک) آشنا شدم. پوریا و امیر قبلا چند آهنگ به خوانندگی پوریا و آهنگ‌سازی امیر کار کرده بودند. من هم در آن زمان با محمد تیموری (نوازنده گیتار بیس) کار می­کردم. جمع چهارنفری خوبی داشتیم پس تصمیم گرفتیم برای انسجام دادن بیشتر به کارمان یک گروه تشکیل دهیم. و این طور شد که دیهیم شکل گرفت. بعد چند ماه احساس کردیم اگر آهنگ‌هایمان را مثل غذا بدانیم نمکش کم است (خنده) و احتیاج به کسی داشتیم که برای آهنگ‌ها فضاسازی کند. به همین دلیل سراغ علی فلاح‌کردی عزیز رفتیم که نوازنده پیانو و سینتی‌سایزر است و حالا دیگر یک گروه پنج نفره کامل شده‌­ایم.

گلونی: اولین قطعه‌ای که ساختید اسمش چه بود؟        

اولین کار شعری بود از خانم فروغ فرخزاد به نام فردا.

گلونی: شعرهایتان را چطور انتخاب می­کنید؟ از کارهای شعرای معروف استفاده می­‌کنید یا ترانه‌سرا دارید؟

در آهنگ­‌هایمان از شعرای معروفی چون فرخزاد، عراقی، باباطاهر و… استفاده کرده­‌ایم. البته دو شعر دیگر هم داریم که یکی از آنها را امیر و دیگری را میلاد فرج‌زاده که  دوست نزدیک‌­مان و از شاعران بومی است سروده.

گلونی: فکر می­‌کنید چقدر فضای مجازی در فعالیت هنری شما و شناخته شدن­تان تاثیر داشته است؟

طبیعتا فضای مجازی بی‌تاثیر نبوده اما خب معمولا وقتی مردم مخاطب اثری باشند آن کار را پیگیر می‌شوند و لزوما نباید از طریق فضاهای مجازی باشد. تاثیرش در حد معمول بوده است.

گلونی: اگر بخواهید گروه دیهیم را با یک سبک خاص تعریف کنید آن چیست؟

اجازه بدهید دسته‌بندی نکنیم. بقول اساتیدم اگر در یک زمینه خاص فقط بخواهید فعالیت کنید نباید انتظار داشته باشید که چیز جدیدی به دنیای موسیقی اضافه کنید. مثلا منِ نوازنده درام هر چه قدر که در این زمینه پیشرفت کنم نمی‌­توانم به درام چیز خارق‌العاده‌ای اضافه کنم و باز هم من با آن نوازنده خارجی یک جور درام می­‌زنیم. اما سبک سنتی موسیقی کشور من، متعلق به من است. بنده به این صحبت عقیده دارم که تلفیق سبک­‌ها می­‌تواند سبب انجام کار بهتری شود. ما موسیقی که امروزه رایج است را با موسیقی سنتی که بیشتر در گذشته رایج بوده تلفیق کرد‌‌ه‌­ایم. اگر توجه کنید ملود‌‌‌‌ی‌­های نو را با اشعار کهن تلفیق کرده‌ایم. خوشبختانه تا به اینجا که مخاطبان خاص خودمان را هم داشته‌ایم و امیدواریم که بیشتر مورد پسند واقع شویم.

گلونی: فضای فرهنگی و هنری استان را برای این سبک چطور می­بینید؟

فضا خوب است و الان خدا را شکر دارد روز‌به‌روز بهتر می­‌شود. موسیقی استان لرستان تابه حال بسیار خوش درخشیده است و واقعا هنرمندان تا به امروز عالی کار کرده‌­اند. من دوست دارم به سبک‌­های جدید هم فرصت درخشیدن داده شود.

 گلونی: چرا تا به حال آلبم موسیقی نداشته­‌اید؟ اصلا به فکرش هستد؟

صددرصد. در حال حاضر هم ما آمادگی تهیه آلبوم را داریم اما تنها مشکل ما مشکل مالی است و این که اسپانسر نداریم. امیدواریم که بعد از کنسرت این امکان برایمان فراهم شود.

گلونی: اگر آلبوم بدهید اسمش را چه می‌­گذارید؟

این بسته به نظر من نیست و بچه­‌ها باید تصمیم بگیرند اما گاهی راجع به آن صحبت کرده‌­ایم. احتمالا اسمی می­‌گذاریم که غیر مرتبط با آهنگ­‌ها و ترانه‌­ها باشد.

گلونی: فکر می‌­کنید مخاطبان شما بیشتر از چه گروه­های سنی هستند؟

موسیقی گروه سنی نمی‌­شناسد. کار سلیقه‌­ای است. من فکر می­‌کنیم  نه تنها بین جوان‌­ها بلکه از گروه‌­های سنی دیگر هم طرفدار خواهیم داشت. همان طور که تا الان داشته‌ایم و گاهی بزرگانی بر سر تمرین ما می‌آیند که خودمان هم جا می‌­خوریم.

گلونی: برویم سراغ کنسرت، اولین تجربه روی سن رفتن‌تان است؟

خیر. بنده قبلا در کنسرت­‌های آقای شهرام کیمیایی به عنوان نوازنده درام روی سن رفته­‌ام. ولی این اولین کنسرت گروه دیهیم است.

گلونی: برای مجوز چقدر زحمت کشیدید؟

خیلی. واقعا اتفاق خوشایندی است برایمان. این کنسرت بدون کمک و همکاری اداره ارشاداسلامی و انجمن موسیقی استان برگزار نمی­‌شد و ما هم بسیار از زحمات‌شان سپاسگزاریم و امیدواریم که با ارائه یک کار ارزشمند پاسخ زحمات عزیزانی که کمک­‌مان کردند را بدهیم.

گلونی: لحظه دریافت مجوز کنسرت چه حسی داشتید؟ در یک کلمه.

خب نمی­‌توانم در یک کلمه جایش دهم.

گلونی: خب یک جمله

از ته قلبم خوشحال بودم. اصلا نمی­‌شود قابل وصف نیست، نه کلمه نه جمله.

گلونی: محل تمرین­‌تان کجاست؟ استودیو دارید؟

استودیو خانه ماست. (خنده). من دیوارهای اتاق را با شانه تخم‌مرغ پوشانده­‌ام تا سر و صدا مزاحم همسایه­‌ها نشود. متاسفانه ما تا به حال از هیچ جایی حمایت مالی نشده‌­ایم. یک کلام که بگویم گروه به طور دلی دور هم جمع شده‌­ایم. و هرکس با داشته‌­های خودش آمده. با ابتدایی­‌ترین وسایل کار می­‌کنیم. آلات موسیقی­‌مان شاید در حد اعلاء نباشد اما چون بچه‌ها با عشق کار می­‌کنند به نتیجه کارمان امیدوار هستیم.‌

گلونی: فکر می­‌کنید چطور از کنسرت استقبال شود؟

از همان ابتدا من نسبت به این کنسرت حس خوبی داشتم، به بچه­‌ها هم گفتم. به لطف خدا تا به اینجایش هم خوب بوده. در عرض چند ساعت اولیه فروش بلیت، دو ردیف اول پر شده و یا چند ساعت پس از انتشار پوستر، به لطف دوستان و اساتید خوبی که داشته‌­ام در هرکجایی اسمی از درام بود پوستر کنسرت‌مان را دیدم.

گلونی: به کنسرت خارج از استان هم فکر می­‌کنید؟ برنامه‌اش را دارید؟

بله اتفاقا خیلی دل‌مان می‌­خواهد به خارج از استان هم نشان بدهیم که اینجا هم علاوه بر موسیقی سنتی و محلی، سبک­‌های دیگر هم کار می­‌شود. البته آن سبک موسیقی محلی هم بسیار مورد احترام است و دقیقا به علت موفقیت آن است که استان­‌مان را با این موسیقی می­‌شناسند. اما متاسفانه این سبک­‌های جدید کمی در استان ما مهجور مانده و حتی بسیاری از اساتید بزرگ در شهرهای دیگر باورشان نمی­‌شود که در اینجا هم استعدادهای خوبی در این زمینه­‌ها باشد.

گلونی: نمره بیست برای گروه دیهیم کجاست؟

وقتی که ببینیم تماشاچیان کنسرت همگی راضی از سالن خارج می­‌شوند.

گلونی: هزینه­‌های کنسرت را چه کسی تقبل کرده؟

همه هزینه‌­ها به پای خودمان بوده. حتی سالن را هم اجاره کرده­‌ا‌یم. امیر برای گیتارش از جیب خودش سیم خریده یا من چند میلیون وام گرفته‌ام و سازم را بهتر کرده­‌ام. محمد برای کمک به صدای سازش از یک ضبط قدیمی استفاده می­‌کند. چشم­داشت مالی نداریم. فقط از ته دل‌مان می­‌خواهیم مردم راضی از سالن خارج شوند. از همان ابتدا به بچه‌­ها گفتم ممکن است از لحاظ مالی متضرر شویم اما  اگر خدای نکرده چنین شود، ضررش هم برایمان شیرین است.

گلونی: و حرف آخر؟

فقط امیدوارم آن نمره بیست را بتوانیم بگیریم.

گفت‌وگو از: آرشین ساکی

این کنسرت روز جمعه ۱۸ اردیبهشت راس ساعت ۲۰ در سالن شهید آوینی ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد. اعضای این گروه از هنرمندان لرستانی هستند.

برای تهیه بلیت به «شهرکتاب خرم‌آباد» واقع در خیابان علوی بین میدان امام خمینی و پل‌حاجی مراجعه کنید.

کد خبر : 301 ساعت خبر : 0:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=301
اشتراک در نظرات
اطلاع از
2 Comments
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

عاشقتونم بچه های گلللل

اشکان عزیز موفق باشی.