همه باید از روز گلونی خبر داشته باشند

آقای علی زمانی در خرم‌آباد فروشگاه لوازم خانگی دارد. او به‌تازگی روی سر در مغازه یک بنر نصب کرده است با عنوان «تخفیف ویژه به مناسبت روز گلونی». به مناسبت این تبلیغ، سری به مغازه‌شان زدیم و با او گفت‌وگو کردیم:

آقای زمانی چطور شد که به مناسبت روز گلونی تخفیف زدید؟

دوست داشتم حالا که داریم به روز گلونی نزدیک می‌شویم، من هم در حد توانم برای معرفی این روز تبلیغ کنم. مدتی بود که گلونی خیلی کم استفاده می‌شد. هم‌نسل‌های ما بیشتر دوست داشتند مادران‌شان روسری سر کنند تا گلونی و همین باعث شده بود که کم‌کم گلونی به فراموشی سپرده شود. حالا که روزی برای گلونی ثبت شده است باید همه مردم با خبر شوند و طرح حمایت شود.

به نظرتان ثبت این روز و برگزاری جشن تاثیری در استفاده از این روسری سنتی داشته است؟
بله. البته. الان خیلی بیشتر از قبل گلونی می‌بینم و به نظر من باید چنین برنامه‌هایی برای لباس‌های محلی هم، حتی در سطح کشوری اجرا شود. مثلا یک فستیوال برگزار شود و به بهترین لباس‌ها جایزه بدهند. باید آداب و رسوم و لباس گذشته احیا شود.

شما پارسال در جشن روز گلونی حضور داشتید؟
متاسفانه پارسال در جشن نبودم و پس از جشن از طریق خبرگزاری‌ها و مطبوعات مطلع شدم و از این اتفاق خوب، بسیار خوشحال شدم.

امسال در جشن شرکت می‌کنید؟
اگر بتوانم که حتما، چون امسال برای روز ۲۶ اردیبهشت ترتیب یک جشن کوچک را داخل مغازه داده‌ام. در حال جمع‌آوری آهنگ‌های مرتبط با گلونی هستم . انشاالله در آن روز با شیرینی و موسیقی محلی از مردم پذیرایی خواهم کرد.

تخفیف اجناس مغازه به چه صورت است؟
به مناسبت روز گلونی کلیه اجناس تا پایان اردیبهشت ماه ۱۰ تا ۲۰ درصد تخفیف دارند و البته افرادی که با گلونی به مغازه بیایند از تخفیف ویژه‌تری برخوردار خواهند شد. (خنده)

واکنش مردم به تخفیفی به این نام چیست؟
کسانی که از روز گلونی خبر دارند، از درصد تخفیفها سوال می‌کنند و آنهایی که نمی‌دانند راجع به روز گلونی توضیح می‌خواهند. حتی چند نفر مسافر هم مراجعه کردند و سوال پرسیدند، وقتی برایشان توضیح دادم آنقدر خوش‌شان آمده بود که گفتند اگر بتوانند امسال برای جشن خواهند آمد.

فکر می‌کنید چقدر چنین کارهایی می‌تواند در حفظ فرهنگ‌ لری موثر باشد؟
اگر هر کس به نوبه خودش کاری که از دستش برمی‌آید، انجام دهد قطعا خیلی می‌تواند موثر باشد. بعضی‌ها به من گفتند این کار چه نتیجه‌ای دارد؟ و یا بعضی دیگر حتی مسخره کردند. کسی که چنین کاری می‌کند باید تحمل داشته باشد و صبرش زیاد باشد، من چند بنر دیگر سفارش داده‌ام تا بهتر اطلاع‌رسانی کنم. نباید فراموش کنیم که هرکدام از ما می‌توانیم خیلی کمک کنیم. همین که چند نفر از جلوی مغازه رد شوند و از روز گلونی با خبر شوند برای من کافی است.

گفت‌وگو از: آرشین ساکی، پایگاه خبری گلونی

پایان پیام

کد خبر : 344 ساعت خبر : 10:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=344
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

بسیار زیبا و عالی.من به شخصه از ایشان تشکر می کنم چون این برادر بزرگوارمون در حد بظاعت خودش چنین اقدام بزرگی کرده است.قابل توجه کساتنیکه همیشه منتظر یه ناجی برای بهتر شدن وضعیتشون می گردند.هیچوقت نگویید که این کار ما نیست و باید مثلا استاندار یا شهردارو یا … این کارها را انجام دهند.هر کسی به اندازه توان و پتانسیلی که داره می تونه برای سرزمینشش و پیشرفتش کمک کنه به شرط اینکه کمی فکر کنه و ببینه چطور میتونه از پتانسیلهای موجود در خودش استفاده کنه.
سپاس از گلونی