گلونی

کارت‌های ورود به جشن گلونی توزیع شد

کارت‌های ورود به سومین  جشن گلونی امروز در شهرکتاب خرم‌آباد توزیع شد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی توزیع کارت از ساعت ۱۵ آغاز شد و تا ساعت ۲۱ ادامه داشت و جمعیت زیادی برای دریافت کارت‌ها به شهرکتاب خرم‌آباد آمدند. با توجه به استقبال امروز پیش‌بینی می‌شود که سومین جشن گلونی با حضور فراوان مردم برگزار شود. نکته قابل توجه حضور لرهایی بود که از شهرهای مانند کوهدشت، الشتر، اندیمشک، دره‌شهر، دزفول، تهران، اصفهان و درود و … به خرم‌آباد آمده بودند.

گزارش تصویری این رویداد را ببینید. عکس‌ها از هانیه جوادی‌منش است.

 

گلونی نوعی سربند باستانی است

ساکی بیان کرد: گلونی، سربندی باستانی است که زنان لرستانی به ‌شکل خاصی به‌ سر می‌کنند. این سربند دارای تاریخچه طولانی مدت در ایران است و همواره زنان لر از آن برای پوشش و زیبایی استفاده می‌کرده‌اند.

وی افزود:‌ گلونی پارچه‌ای حدود یک و نیم در یک و نیم متر بوده که آن را دور سر می‌بستند اما امروزه زنان و دختران لر آن را به شکل روسری به سر می‌کنند ولی با همان طرح و نقشه. این روسری‌ها نخی است و معمولا حدود ۱۵ هزار تومان نرخ دارد. در نظر داریم به کمک دختران و زنان لر این سوغات استان لرستان را به عنوان صنایع دستی و هنر اقوام لر ثبت کنیم.

این سربند در گذشته در لباس مردان هم به کار می‌رفت و به طور کلی گفته می‌شود که سربند و دستار «پوششی با سه هزار سال قدمت» است و از زمان مادها و هخامنشیان در لباس مردان و زنان ایران‌زمین استفاده می‌شد.

به گفته عطا حسن پور، باستان‌شناس، «بر اساس بیان مورخانی چون هرودت ریشه سربند آن هم سربند لری به دوره هخامنشیان و دوره ماد برمی‌گردد. براساس شواهد و نوشته‌های تاریخی، سربند از اجزای لباس‌های ایرانی همه ایرانیان، وابسته به آن و جدایی ناپذیر است.

این جشن روز شنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۴ از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹:۳۰ در محل باغ تاریخی گلستان نزدیک قلعه فلک‌الافلاک برگزار خواهد شد چون ظرفیت بیشتری از حیاط قلعه دارد.

خروج از نسخه موبایل