کنسرت گلونی در اندیمشک

به گزارش بخش موسیقی گلونی، کنسرت گلونی در اندیمشک برگزار می‌شود. سیف‌الدین آشتیانی خواننده موسیقی لری در گفت‌وگو اختصاصی با گلونی گفت: این کنسرت به مناسب روز گلونی به سرپرستی آقای مرتضی میر و خوانندگی من برگزار می‌شود. ما از ۲۶ تا ۲۸ اردیبهشت در اندیمشک هستیم تا مردم با گلونی در کنسرت حضور پیدا کنند. خوانندگان لر خوزستانی هم در کنسرت حضور دارند. مانند محمدحسین سپهوند، شیرزاد افشونیان، نظام‌الدین آشتیانی و…

سیف‌الدین آشتیانی تاکید کرد که مردم با لباس لری و حجاب گلونی در کنسرت حضور پیدا کنند.

برای تهیه بلیت می‌توانید به سایت ایران کنسرت مراجعه کنید.

اعضای کنسرت:

دف و سرپرست گروه: مرتضی میر
بابک صادقی (تنبک)
اشکان مرادی (کمانچه)
حمید سلیمانی (تارباس)
سعید صالحی (تار)
محسن کیهان‌نژاد (سرنا)
بهرنگ مفیدی (سنتور)
تهیه کننده: شرکت فرهنگی هنری میرمهر زاگرس

پایان پیام

کنسرت گُلوَنی در اندیمشک

پایان پیام

گلونی چیست

گُلوَنی یا هوری به گونه‌ای سربند و روسریِ زنان لر فِیلی گفته می‌شود.

این روسری حدود ۳۰۰۰ سال قدمت دارد و ریشهٔ آن به زنان کاسیت (اجداد قوم لر) می‌رسد. و در زبان فارسی به صورت گُلبَندی تلفظ می‌شود که برگرفته از واژه گُل‌بَدن، نوعی پارچه هندی ابریشمی و لطیف است. گلونی در واقع نوعی تَرهَه رنگین است که زنان لر در مراسم جشن و سرور آن را روی تره معمولی می‌بندند. این روسری امروزه به نماد مردم لر بدل شده‌است. گلونی در شهریور ۱۳۹۷ به عنوان یکی از میراث‌های قوم لر به ثبت ملی رسید.
گُلوَنی نوعی سربند است که از واژه «گلبندی» با تبدیل حرف «ب» به «و» و حذف حرف «د» گرفته شده‌است و به نوعی پارچه ابریشمی رنگین اطلاق می‌شود. در گذشته نوعی پارچه ابریشمی هندی به اسم «گل بدن» که سطح روی آن متشکل از فقط دو رنگ (مثلاً زعفرانی و سیاه) بوده، از هندوستان به ایران وارد می‌شده‌است. واژه گلبدن در فارسی به صورت گلبندی و در زبان لکی و لری به صورت گلونی درآمد. به مرور زمان در بین لرهای فیلی واژه گلونی نه فقط برای پارچه‌های زعفرانی، بلکه برای تمام سربندهای رنگی (غیر سیاه) به کار رفت.

کد خبر : 340 ساعت خبر : 3:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=340
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات