کوچه‌های تهرانی خرم‌آباد

کوچه‌های تهرانی خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، اگر امروز به نام برخی خیابان‌های خرم‌آباد نگاه کنید، چیزی به‌جز تأسف و سرافنکندگی نصیب‌تان نخواهد شد؛ تأسفی که تقلید کورکورانه و بی‌دانشی و بی‌سلیقگی مسوولان را نشان می‌دهد.

«شهر خرم‌آباد که در گویش محلی لری به‌صورت باستانی آن یعنی «خُرمواَ» تلفظ می‌شود، شهری محصور در کوه‌ها با چشمه‌های فراوان و جاذبه‌های کم‌نظیر گردشگری از دوران پارینه‌سنگی و مهرپرستی و ساسانیان تا دوره اسلامی و معاصر است.

رشد و پیشرفت خرم‌آباد در دهه‌ی ۵۰ خورشیدی مرهون تلاش‌هایش شهردار فقید این شهر علی‌محمد ساکی است که هنوز عواید آن تلاش‌ها جلوی چشم مردم خرم‌آباد است. مرکز استان لرستان در دهه‌ی ۷۰ خورشیدی به‌دلیل مهاجرت‌های روستایی، شروع به بزرگ‌ شدن کرد و در دهه‌ی ۸۰ رسما محله‌هایی از شمال و جنوب به این شهر به آن اضافه شدند که مهاجران را دربر می‌گرفتند. این بزرگ شدن باعث ساخته شدن خیابان‌ها، میدان‌ها و کوچه‌هایی جدید شد که باید نامی برای آن‌ها انتخاب می‌شد.

کوچه‌های تهرانی خرم‌آباد

اما اگر امروز به نام برخی خیابان‌های خرم‌آباد نگاه کنید، چیزی به‌جز تأسف و سرافنکندگی نصیب‌تان نخواهد شد؛ تأسفی که تقلید کورکورانه و بی‌دانشی و بی‌سلیقگی مسوولان را نشان می‌دهد. وجود خیابان‌ها و محله‌هایی به نام آپادانا، شمیران، اکباتان، نارنجستان و … هیچ سنخیتی با قوم لر ندارد و تقلیدی از نام محله‌های تهران است! واقعا چرا باید نام محله‌ای در خرم‌آباد شمیران باشد؟ این سوالی است که باید از مسوولان پرسید آن هم در حالی صدها نام لری زیبا وجود دارد که می‌توان بر خیابان‌های این شهر لرنشین گذاشت.

خرم‌آباد که میراث تمدن مفرغ قوم کاسیان را در سینه‌ی خود دارد و بزرگ‌ترین شهر لرنشین کشور است، اسیر بی‌سلیقگی شده است. انتظاری که مردم از اعضای جدید شورای شهر خرم‌آباد دارند، این است که نام‌های تهرانی خیابان‌های خرم‌آباد را عوض کنند و نام‌هایی مناسب را برای آن‌ها برگزیند. شورای شهر خرم‌آباد اعضایی اهل فرهنگ و هنر دارد که مردم به‌دلیل صبغه‌ی فرهنگی‌شان به آن‌ها رأی داده‌اند. امید که با حضور این اعضا، خرم‌آباد، خرم‌آبادتر شود.»

پایان پیام

کد خبر : 20 ساعت خبر : 8:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=20
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

سلام و خسته نباشید خدمت شما آقای ساکی جای همچین سایت وزینی با این خوش سلیقگی واقا نیاز ما بود .سپاس فراوان از شما.