گردوغبار در لرستان با کانون داخلی

لرستان امروز بیست‌ودومین روز آلوده را هم پشت سر گذاشت و خرم‌آباد بر اساس میزان ذرات ۲.۵ میکرون در وضع ناسالم بود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بارش اندک باران در ساعات پایانی روز پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت، هوای خرم‌آباد را از وضعیت هشدار خارج کرد و مثل همیشه مرهم دردهای مردم شد. اما گزارش‌ها و مشاهدات خبرنگار ما از حومه بروجرد و خرم‌آباد نشان‌دهنده وجود کانون‌های گردوغبار در نزدیکی این شهرهاست که همراه با گردوغبار خارجی عرصه را بر مردم تنگ می‌کنند. به‌ویژه در حاشیه جاده‌ها و در محل‌هایی که قبلا معدن بوده است گردوغبار زیادی ایجاد می‌شود. بنا بر مشاهدات عینی در منطقه کمالوند خرم‌آباد چند کانون عمده گردوغبار وجود دارد که باید هر چه سریع‌تر برای آنها چاره‌ای اندیشید.

پایان پیام

عوامل ریشه‌ای در به وجود آمدن ریزگرد 

طی چند دهه اخیر بین کشور عراق و ترکیه کشمکش فراوانی بر سر به دست آوردن منابع آب وجود دارد که باعث شد ترکیه با ساختن چندین سد به روی رود دجله باعث کاهش شدید آب این رودخانه شود.همچنین دولت عراق در زمان صدام با کانال کشی و انتقال آب رود دجله باعث شد آب رود دجله به شدت کاهش و در نتیجه این کاهش تعدادی از تالاب‌های منطقه دچار آسیب و خشکی شود و بیابان‌های عراق رشد فراوانی کنند.

از سوی دیگر کشور عربستان که در رویای تبدیل شدن به بزرگترین صادرکننده گندم جهان بود شروع به استخراج آبهای فسیلی از عمق ۱۰۰۰ متری زمین کرد که پس از مدتی با تمام شدن منابع آب این رؤیا ناتمام ماند اما تأثیر بدی در سفره‌های آب زیر زمینی داشت که خود عامل افزایش بیابان بود. همچنین توقف چند ساله عملیات مالچ پاشی باعث شده با کمترین وزش باد که متأسفانه جهت آن همیشه از سمت عراق به ایران است غبار بزرگی بلند شود که امروزه حتی تا نواحی مرکزی ایران هم می‌رسد.

دربارهٔ علت افزایش ریزگرد اخیر همچنان نظر یکسان یا فراگیری وجود ندارد. برخی آن را همچنان شدت یافته پدیده (شمال یا شمل) می دانند، برخی آن را به فرایند بیابان زایی در عراق، شدت یافته به دلیل مرداب زدایی در جنگ امریکا، دانسته و دیگران آن را به شکل‌گیری پدیده‌های جوی دیگر در خاورمیانه نسبت می دهند. وجود مواد رادیو اکتیو در ریزگرد همچنان تایید نشده اما شواهد غیررسمی از آن خبر می دهند. “پروژه ریزگرد” در حال حاضر، بخش بزرگی از تحقیقات آکادمیک و ژورنالیستی فارسی و انگلیسی را در باره این پدیده گرد آوری کرده‌است.

کد خبر : 556 ساعت خبر : 9:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=556
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات