۱۲۰ هزار هکتار بلوط در معرض خشک‌سالی

مهندس فتحی مدیر کل محیط زیست لرستان در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری گلونی گفت: به نظر بنده اهمیت محیط‌زیست ابتدا باید برای آحاد مردم تبیین شود. متاسفانه تاکنون مردم توجهی به محیط‌زیست نداشته‌اند چون اهمیت آن را در زمینه‌­های آب و هوا، بحران کمبود آب و… نمی­‌دانسته­‌اند. هم مردم و هم دولت باید ابتدا اهمیت موضوع را درک کنند و از آن به درک درستی برسند. اگر این اتفاق بیفتد مردم خودشان به عنوان متولی به این موضوع ورود می­‌کنند و در واقع اعتقاد بنده این است که تا فرهنگ‌سازی درستی در این زمینه صورت نگیرد نمی­‌توان کار زیادی انجام داد.

اما در زمینه محیط‌زیست موضوعی که به عنوان چالش خصوصا در استان لرستان مورد توجه است موضوع جنگل‌­های زاگرس و بلوط است. بر اساس آمار از شش میلیون هکتار ۱۲۰ هزار هکتار بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد در معرض خشک‌سالی ز هستند. منظور این است که از بین این ۱۲۰ هزار هکتار بعضی از درختان ۱۰ درصد، بعضی پنجاه و بیشتر و یا ۱۰۰ درصد در معرض خشک‌سالی قرار دارند.

این خودش یک معزل و چالش اصلی است چون حیات کشور وابسته به حیات زاگرس است. طبق آمار جنگل­‌های زاگرس در تامین ۵۰ درصد آب­های زیرزمینی کشور و همچنین ۴۰ درصد در تولید اکسیژن خالص نقش دارند. و در واقع معیشت  مردم کشور به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این جنگل­‌ها وابسته است.

نقش بسزای در تلطیف هوای کشور

هر هکتار از این درختان بین ۵ تا ۶ تن از ذرات گرد و غبار و آلودگی را جذب می­‌کنند و نقش بسزایی در تلطیف هوای کشور دارند. اما آنچه مسلم است تهدیدات فقط مربوط به خشکیدگی نیست و متاسفانه قطع درختان خودش تهدیدی جدی به حساب می­‌آید و دلیلش هم مجازات­‌های نادرست است.

طبق آمار ارزش یک درخت بلوط  از لحاظ اکولوژیکی دو میلیون دلار برآورد شده است اما جالب اینجاست که بدانید قطع یک درخت از لحاظ قضایی فقط ۲۰ هزار تومان جریمه دارد. تفاوت از زمین تا آسمان است. پس ما نیاز به اصلاح قوانین داریم. هفته گذشته در کمیسیون قضایی مجلس بنده مسئله را با خانم ابتکار مطرح کردم و خوشبختانه بنا شده که در این قوانین تجدیدنظر شود و اصلاحات صورت بگیرد.

در ۱۷ اسفند ماه هم که با مقامات کل کشور دیداری داشتیم، مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کرد که تخریب محیط‌زیست باید جرم تلقی شود و به مجلس دستور دادند که موضوع را پیگیری کنند. اما این مسئله نیاز به عزت همگانی و جدیت دارد که مردم و مسئولین ورود کنند و مسئله را به چالش بکشانند. ما هم پای کار هستیم و مردم را از طریق رسانه­‌ها آگاه می­کنیم تا اقدامات صورت بگیرد. امیدوارم که نتیجه دهد.

پایان پیام

کد خبر : 861 ساعت خبر : 8:34 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=861
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

مسئولین رو مرده در نظر میگیگیریم و از خودمون شروع میکنیم. والسلام