این جمله‌‌ی خطرناک را اشاعه ندهید

جمله‌‌ی خطرناک / گاهی نوشته‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌کنیم و اصلا به پیام آنها و کارکرد دوگانه‌ی آنها توجه نمی‌کنیم. گاهی یک خط نوشته، قدرت تخریب بسیاری دارد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این روزها یک شعروگرافی میان لرها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود با این مضمون که: «سیقت، گاه تک واژه‌ای لری، تمام ادبیات رمانتیک فرانسه را رقیب است».

این شعرواره از نظر احساسی می‌تواند درست باشد اما گاه برخی از کاربران چنان با آن برخورد می‌کنند که انگار به درستی چنین جمله‌ای باور دارند. این جمله با هیچ منطق و عقلانیتی سازگار نیست و اگر کسی بگوید عقلا آن را قبول دارم باید بداند خواسته یا ناخواسته ردی از تفکرات فاشیستی یا شبه فاشیستی را تبلیغ می‌کند.

ادبیات لری با ادبیات فرانسه قابل مقایسه نیست. حتی ادبیات فارسی را هم با فرانسه نباید مقایسه کرد. هر کدام کارکرد و ویژگی‌های خود را دارند. ادبیات و شعر لری که هنری بومی است اصلا قابل قیاس با هر دوی آنها نیست. خطر این جملات در درازمدت اثر سویی در تفکرات ما خواهد گذاشت. همان طور که امروزه برخی زبان لری را در مقابل فارسی قرار می‌دهند و برخی هم برایشان دست می‌زننند. اصلا این گونه مقایسه درست نیست و راه به جایی جز دگم‌انگاری نمی‌برد. من لورم و فارسی زبان من نیست جمله خطرناکی است. همان گونه که اگر شاعرانگی را از جمله «سیقت، گاه تک واژه‌ای لری، تمام ادبیات رمانتیک فرانسه را رقیب است» بگیریم بسیار جمله‌ی خطرناک خواهد بود.

شعروادبیات لری گنجینه‌ است اما گنجینه‌ای محدود، با تفکرات محدود، ابیات محدود، شاعران محدود، نویسندگان محدود، مضمون‌های محدود و البته واژگان و ضرب‌المثل‌های بسیار. ویژگی‌هایی دارد و بسیار چیزها هم ندارد.

پایان پیام

 

کد خبر : 1382 ساعت خبر : 11:18 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1382
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات