بزرگ‌ترین زمین‌لغزش جهان در لرستان

 حرکت توده‌ای از مواد تشکیل دهنده زمین، از یک شیب به سمت پایین را زمین‌لغزش یا ناپایداری شیب می‌نامند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، زمین‌لغزش‌ها یکی از جاذبه‌های ژئوتوریسم یا زمین‌گردشگری هستند. هم برای علاقه‌مندان به زمین جاذبه دارند و هم برای دانشجویان این رشته و رشته‌های مرتبط به آن. شاید شما هم بارها نام لرستان را به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور شنیده باشید. یکی از دلایل این انتخاب همین زمین‌لغزش است. زمین‌لغزش معروف لرستان که در جهان بی‌همتاست.

ابر زمین‌لغزش سیمره در دامنه شمال خاورى کبیرکوه در مرز استان‌هاى لرستان و ایلام و میان دو شهر پلدختر و دره‌شهر رخ داده است.

سیمره بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین زمین لغزش جهان است. این لغزش نزدیک به ۱۱۰۰۰ سال پیش روى داده است.

به نظر مى‌رسد یک زمین‌لرزه‌ی بزرگع ورقه‌اى به ستبراى ۳۰۰ متر و درازاى ۱۴ کیلومتر از آهک آسمارى را به ناگهان از روى یال شرقى کبیرکوه به پایین سر داده است.

این توده گران پس از برخورد با زمین و متلاشى شدن، به پیرامون پرتاب شده و تکه‌هاى آن که گاه به ۲۰متر مکعب نیز مى‌رسیده است.

در پهنه‌اى بیش از ۱۰۰ کیلومتر مربع پراکنده شده‌اند. این توده کم و بیش ۱۹ کیلومتر را پشت سر گذارده است، از روى تاقدیس میله کوه جهیده و به آن سو فرو افتاده است.

در آن هنگام با بسته شدن رودخانه هاى کشکان و سیمره، دریاچه بزرگى که ۱۸۰ متر طول و ۱۳۰متر ژرفا داشته پدید آمده بود که اکنون بازمانده‌هاى آن به گونه آبگیرهایى در منطقه دیده مى‌شوند.

توده بزرگ لغزیده را اکنون در راه پلدختر به دره‌شهر و همچنین پیرامون تنگ فنى مى‌توان دید که به ریخت یک توده درهم از گران‌سنگ‌ها، خاک و دیگر موارد خرد شده هستند.

زمین لغزش سیمره یک رویداد بى‌همتا در جهان است که گونه‌هاى زیادى از پدیده‌هاى لغزش را نمایش مى‌دهد و یکى از شگفتى‌هاى زمین‌شناختى ایران است.

استاندار لرستان که پیگیری فراوانی برای بحث پایتخت ژئوتوریسم کرده است، در اردیبهشت سال گذشته در گفت وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه توجه به بحث گردشگری و توریسم میل به سرمایه‌گذاری در استان را افزایش خواهد داد، عنوان کرده بود: علاوه بر اینکه صنعت گردشگری خود یک صنعت درآمدزا محسوب می‌شود، رونق این بخش می‌تواند در جذب سرمایه‌گذران بخش خصوصی به استان موثر باشد.

استاندار لرستان خواستار سوق دادن پژوهش‌های صورت گرفته در دانشگاه‌ها و مراکز علمی استان به این سمت شد و گفت: پژوهش‌ها باید کاربردی و دارای قابلیت استفاده برای ایجاد رونق اقتصادی در استان باشند.

پایان پیام

کد خبر : 1356 ساعت خبر : 0:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1356
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات