ابزار مفرغی جنگجویان کاسیت

ابزار مفرغی جنگجویان کاسیت

تصاویر اختصاصی پایگاه خبری گلونی  از ابزار و ادوات جنگی مانند: خنجر، شمشیر، سرگرز، سرپیکان و سرنیزه مفرغی که در موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند. این اشیا مربوط به تمدن مفرغ لرستان و دوره‌ی کاسیان است.

مفرغ یا برنز که ترکیب قلع و مس به دست می‌آید فلزی سخت است و مناسب‌‌تر از قلع و مس برای ساختن ابزار جنگی. ویژگی مفرغ‌های کاسیان اما هنرمندی آنها حتی در ساختن ابزار جنگی است. کاسیان این ابزار را هم زیبا و بدیع ‌ساخته‌ا‌‌ند.

فیلم اختصاصی از موزه لوور ابوظبی

هنر ایران باستان

آلات و اشیای مفرغی، اولین بار در سال ۱۳۰۴ به وسیله مردم روستاها پیدا شدند و از آن به بعد که محققان راه تازه‌ای برای بررسی یافته بودند، متوجه مفرغ لرستان شدند.

اهمیت و ارزش و خصوصیات برنز لرستان در جنبه‌های اعتقادی سازندگانش است و همین امر رونق بیشتری به آن داده است.

مذهب این مردم از مذهب همان نقاشان ظروف سفالی مفرغ شده است که بر قدرت آسمانی تکیه دارد. مهم آن است که جزییات زندگی کاسی‌ ها در هنرشان هویدا است.

تاکنون هیچ خانه مسکونی از کوه‌نشینان و صنعتکاران مفرغ در لرستان پیدا نشده و آن‌چه به دست آمده از گورستان‌های آن‌ها بوده است.

اشیایی که در قبرها همراه مردگان دفن شده‌اند، مانند آلات و ابزار کار و اشیای مربوط به زندگی در خانه و سلاح جنگی و زینت‌آلات، چندان زیاد و متنوع‌اند که مشخص می‌سازند که مردم با اندیشه‌های مذهبی شدید حتی روزهای زندگی را به خاطر تهیه مقدمات مرگ و دنیای پس از آن سر می‌کرده‌اند.

آن‌ها اعتقاد داشته‌اند که وسایل زندگی مورد نیاز در این دنیا، در جهان دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پایان پیام

کد خبر : 1096 ساعت خبر : 11:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1096
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات