بزرگداشت سقایی در خرم‌آباد

به گزارش گلونی به نقل از ایسنای لرستان، امین عباسیان رئیس انجمن موسیقی لرستان در جمع خبرنگاران، گفت: این مراسم چهارشنبه ۲۰ خرداد ماه‎جاری ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه در تالار شهید آوینی مجتمع فرهنگی هنری ارشاد خرم‌آباد برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این مراسم از آثار منتشر نشده این خواننده ارزشمند لرستانی رونمایی می‌شود، تصریح کرد: در این مراسم برنامه‌های متنوعی از قبیل رونمایی از فیلم مستند زندگی‌نامه استاد سقایی با عنوان «رضا دوباره می‌خواند» به کارگردانی سیدمحمد سیف‌زاده، رونمایی از تمبر، سردیس و صدای ماندگار زاگرس و همچنین، برنامه‌های دیگر همچون اجرای موسیقی، شعر خوانی و … اجرا می‌شود.

پایان پیام

انجمن موسیقی ایران

انجمن موسیقی ایران یکی از نهادهای عهده‌دار امور مربوط به موسیقی در ایران است که به برگزاری جشنواره‌های ملی موسیقی می‌پردازد.

این انجمن اوایل دهه ۲۰ خورشیدی به همت غلامحسين بنان و علینقی وزیری تاسیس شد.

غلامحسین بنان در خانواده‌ای ثروتمند در قلهک تهران، در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۲۹۰ دنیا آمد. ز سال ۱۳۰۶ تا سال ۱۳۴۷ در زمینهٔ موسیقی ملی ایران فعالیت داشت. او عضو شورای موسیقی رادیو، استاد آواز هنرستان موسیقی تهران و بنیان‌گذار انجمن موسیقی ایران بوده‌است. او نخستین خوانندهٔ ایرانی آشنا با خط بین‌المللی موسیقی (نُت) است.

به گفته خود او، فعالیتش را در سال ۱۳۰۶ آغاز کرد و فقط در جلسات خصوصی و در حضور دوستان و آشنایان به صورت حرفه‌ای آواز می‌خواند. استاد بنان از سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۱ در خیابان ۳۰ متری اهواز ساکن بودند و در آن سال‌ها کارمند اداره ایران بار اهواز بود.

او از اواخر شهریور ۱۳۲۱ وارد رادیو شد و با همکاری هنرمندانی چون روح‌الله خالقی صدایش به گوش مردم رسید.

از سال ۱۳۲۱ صدای غلامحسین بنان، با همکاری شماری از هنرمندان دیگر از رادیو تهران به گوش مردم ایران رسید. او را در ارکستر انجمن موسیقی شرکت داد و با ارکستر شماره یک نیز همکاری را شروع کرد و از بدو شروع برنامه «گلهای رنگارنگ» بنا به دعوت داود پیرنیا همکاری داشت.

کد خبر : 1257 ساعت خبر : 1:03 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1257
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات