بلوط می‌برند تا عدس بکارند

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: امسال ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت محصول عدس رفته است. حمیدیان ادامه داد: پیش‎‌بینی می‎‌شود از این مقدار زمین کشت شده، ۱۴ هزار تن عدس برداشت شود.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، استان لرستان سرزمینى کوهستانى است و به جز چند دره آبرفتى و چند دشت محدود سرزمین هموار دیگرى در این منطقه دیده نمى‌شود. از دیرباز کشاورزان برای کشت محصولات زراعی جنگل‌های بلوط را می‌بریدند و زمینی در شیب کوه درست می‌کردند و در آن گندم و جو و عدس و… می‌کاشتند. این روند در سال‌‌های اخیر رشد بیشتری داشته اشت و درختان بسیاری برای کشت عدس قطع شده‌اند.

بازدید خبرنگار پایگاه خبری گلونی از منطقه نوژیان خرم‌آباد حکایت از قطع درختان برای کاشت عدس دارد. نوژی در زبان لری به معنی عدس است و نوژیان یعنی جایی که عدس بسیار وجود دارد. نوژیان در منطقه هشتادپهلو خرم‌آباد واقع است. جایی که درختان کم‌نظیر بلوط دارد. درختان کهن و بزرگ و تناور که گاه برای کشت عدس قطع یا سوزانده می‌شوند. این سه تصویر مربوط یه یک مزرعه‌ی عدس است. کاشت عدس در پای درختان کهن‌سال بلوط.

پایان پیام

عدس چیست

عدس، مَرجو یا مَرجُمَک، به فارسی تاجیکستان نسک )، گیاهی کوچک شبیه به نخود و دانهٔ آن از دانه‌های خوراکی (حبوبات) است که معمولاً در خاک‌های فقیری که برای کاشت دیگر محصولات مناسب نیست، کاشته می‌شود. عدس در انواع و رنگ‌های گوناگونی وجود دارد که عدس قهوه‌ای، سبز، نارنجی از آن جمله‌اند. از عدس قرمز برای تهیه شوربایرنگی استفاده می‌شود. برای پختن نان، عدس را با آرد مخلوط می‌کنند. در ایران، از این گیاه، برای تهیه عدس‌پلو استفاده می‌کنند.

واژه عدس ریشه عربی دارد و از این زبان وارد فارسی شده‌است. معادل فارسی این واژه، مرجمک است. واژه مرجمک هنوز در برخی از زبانهای ایرانی و برخی گویشهای محلی فارسی زنده و رایج است (مازندرانی: مرجی)، همچنین این واژه به بیشتر زبانهای ترکی راه یافته‌است و در این زبانها نیز بکار می‌رود.

کد خبر : 1543 ساعت خبر : 11:02 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1543
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات