تریلی‌ علیه بلوط

پایگاه خبری گلونی – آزاده‌راه خرم‌آباد به اندیمشک، به طول ۱۰۴ کیلومتر به عنوان گلوگاه شاهراه ترانزیتی شمال به جنوب کشور با صرف اعتباری بالغ بر ۷۵۰ میلیارد تومان با مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی ساخته شد. این‌ آزادراه ساخته شد تا تصادفات در محور قدیم خرم‌آباد به پلدختر حذف بشود و مردم راحت‌تر به مقصد برسند. با احداث این پروژه ۳ هزار نفر از مردم پلدختر که از راه سرویس دادن به مسافرین ارتزاق می کردند، بیکار شدند و بسیاری از درختان بلوط منطقه قطع شدند. درواقع امید بود که با افتتاح آزادراه، دست‌کم درختان جاده قدیم و رودخانه کشکان بتوانند نفس تازه کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آزادراه خرم‌آباد پل‌زال به اندیمشک، حالا دچار یک مشکل بزرگ است. مشکل تردد نکردن رانندگان. قیمت بالای عوارض در این آزادراه آن را به گرا‌ن‌ترین آزادراه کشور تبدیل کرده است و به علت همین گرانی فقط چیزی حدود ۳۰ درصد از رانندگان لرستانی از این آزادراه تردد می‌کنند. به گفته مسئولین راهنمایی‌ورانندگی استان هر چند کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و ایمنی در تردد، فاکتورهایی است که باید رانندگان را برای استفاده از آزادراه خرم آباد پل‌زال مشتاق کند ولی وضعیت عوارض این آزادراه در استقبال رانندگان از این مسیر تاثیر زیادی گذاشته است.

طبق قانون، پیمانکار این پروژه تا ۲۰ سال برای تامین هزینه‌ها از مردم عوارض خواهد گرفت اما معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی می‌گوید: این آزادراه باید حداقل سالی ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان درآمد داشته باشد اما در حال حاضر میزان درآمد این آزادراه بسیار کمتر از این مبلغ است.

اما تردد کامیون‌های حمل سوخت و مواد نفتی در محور قدیم غوغا می‌کند و واژگون شدن آنها در محور پرپیچ‌وخم جاده پلدختر اغلب حادثه‌ساز است. سالانه میلیون‌ها لیتر مواد نفتی وارد کشکان و طبیعت لرستان می‌شود که بیشترشان در محور قدیم پلدختر به خرم‌آباد اتفاق می‌افتد. تردد وسایل نقلیه سنگنین در این محور قدیمی به روزی ۲ هزار و سیصد تریلری می‌رسد. اگر بشود این تریلی‌ها را وارد آزاد‌راه کرد هم کمک به پیمانکار پروژه می‌شود و هم طبیعت لرستان نجات پیدا می‌کند.

عوارض استفاده از آزادراه برای تریلی‌ها ۲۰هزار تومان است و اگر تردد را همان ۲هزار و سیصد تریلی فرض کنیم روزانه ۴۶ میلیون تومان هزینه ورود کامیون‌‌ها و تریلی‌ها به آزاده‌راه می‌شود. البته کامیون‌‌دارها و رانندگان ماشین سنگنین که زیاد در این محور تردد می‌کنند علاقه‌مند به گرفتن تخفیف هستند و باید با سیاست‌‌های تشویقی آنها را وادار به استفاده از آزاده‌راه کرد. به گفته‌ی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌و‌نقل وزیر راه و شهرسازی: عمده ترافیک محور قدیم، مربوط به کامیون‌هایی است که از سمت مرز پرویزخان وارد کشور می‌شوند و مسیر حرکت آنها از طرف کرمانشاه و کوهدشت به سمت اهواز و بندرامام(ره) است و مسیر دیگری غیر از عبور از محور قدیم را ندارند.

«امیر امینی» اضافه کرد: باید تلاش کنیم که ترافیک عبوری از محور شمال به جنوب را به سمت آزادراه خرم‌آباد پل‌زال سوق دهیم.

گزارش‌گر: رضا ساکی

پایان پیام

کد خبر : 945 ساعت خبر : 10:40 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=945
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات