حرفه‌ای‌های تئاتر لرستان به تهران آمدند

گفت‌وگوی اختصاصی پایگاه خبری گلونی با خانم «مینا سپهوند» سرپرست گروه تیتال به مناسبت اجرای نمایش «هزار شلاق» در تهران.

خانم سپهوند با موضوع اجرای هزار شلاق در سنگلج شروع کنیم.
نمایش هزار شلاق که یکی از کارهای برگزیده جشنواره فجرسال ۹۳ است از ۱۷ خرداد تا ۱۷ تیرماه در تالار سنگلج اجرا خواهد شد. اجرا در سنگلج بسیار سخت است ولی کار جز آثار فاخر بوده و خوشبختانه توانسته به مدت یک‌ ماه روی صحنه برود. نمایش یک موضوع کاملا ایرانی دارد و به همین سبب من احساس می‌کنم در این حال و هوای نمایشنامه‌های غیرایرانی با استقبال خوبی مواجه شود.

شکل‌گیری گروه تیتال در استان لرستان بوده است؟
گروه تیتال در لرستان شکل گرفته ولی به دلیل این که اعضای گروه ساکن تهران هستند در حال حاضر اینجا کار می‌کنیم. هفتاد درصد اعضای گروه لر هستند و ما کارهای بومی هم خیلی داشته‌ایم. مثلا در نمایش «مجلس‌نامه طوبی» به مسائل دینی و بومی لرستان پرداختیم که یک ماه در تهران اجرا داشت. عرض کردم، پیشینه گروه تیتال از استان لرستان است و شهرستان کوهدشت. آقای حبیبیان نویسنده اثر و آقای ملکی کارگردان، هر دو کوهدشتی هستند. پایه‌ریزی گروه هم در حوزه هنری لرستان بوده و بنده هم شش سال است که به عنوان سرپرست گروه همکاری می‌کنم. به جرات می‌توان گفت این گروه تنها گروه حرفه‌ای و منسجم است که خوش درخشیده است و در سطح کشوری روی آن حساب می‌شود. طراح صحنه‌مان، آقای امامی شش سال است که در کشور رتبه اول را دارد و همچنین نویسنده‌مان هم ۴ سال است که در کشور مقام اول را دارد.

نمایش در جشنواره فجر چه جوایزی دریافت کرد؟
موسیقی کار که از آقای احسان آنالویی بود موسیقی برتر شد، نویسندگی کار هم (اثر آقای حبیبیان) به عنوان نویسندگی برتر جایزه گرفت. طراحی صحنه و یکی از بازیگران- آقای حمید عرب- نامزد دریافت جایزه شدند و همچنین از آقای ملکی برای کارگردانی نمایش تقدیر شد. البته برای بازیگران هم انتظار دریافت جایزه می‌رفت اما خب جشنواره سلیقه‌ای است و جو رقابتی دارد و نباید انتظار داشت یک نمایش همه جوایز را دریافت کند.

برای جشنواره فجر ۹۴ هم کاری آماده خواهید کرد؟
بله حتما. گروه تیتال امسال دو نمایش متفاوت داشت. یکی نمایش «چِر» که در جشنواره تاتر ماه ۶ جایزه گرفت و یکی همین اثر هزار شلاق. تا به حال که درگیر این دو کار بودیم و سرمان حسابی شلوغ بود اما حتما برای سال آینده هم کاری را آماده خواهیم کرد.

نمایش در استان لرستان اجرا می‌شود؟
در لرستان اجرا داشته‌ایم و تلاش ما این است که باز هم این اتفاق بیفتد اما متاسفانه در لرستان ما با کمبود سالن مواجه هستیم و در واقع یک سالن خوب که استاندارد واقعی باشد وجود ندارد. اما این تصمیم بسته به کار مسئولین دارد و اگر فراهم شود به فکرش هستیم. حوزه هنری استان لرستان تا به حال حمایت‌های خوبی از گروه تیتال داشته است اما برای اجرا و سالن و دیگر کارها به حمایت سازمان ارشاد اسلامی نیازمندیم.

چه قدر کارها و جوایز گروه دراستان لرستان پیگیری می‌شود؟
متاسفانه خیلی کم. در سال ۹۳ بعد از ۱۳، ۱۴ سال لرستان در جشنواره فجر حضور داشت که این افتخار خیلی بزرگی است ولی متاسفانه از طرف مسئولین استان اصلا عکس‌العملی ندیدیم و یا حتی برای این کار که اثر تحسین شده اردیبهشت تاتر ایران شناخته شد هم هیچ اتفاقی نیفتاد. انتظار ما بیش از اینهاست و حداقلش این است که کارهای خوب و افتخارآفرین برای استان از سوی مسئولین مورد تشویق واقع شوند. نه اینکه هیچکس پی‌گیر نباشد و انگار نه انگار. من از تمام لرهای مقیم تهران دعوت می‌کنم که نمایش را ببینند و همچنین از اعضای خبرگزاری گلونی تشکر می‌کنم که کارهای فرهنگی و هنری استان را پیگیری می‌کنند و از آنها هم دعوت می‌کنم که برای دیدن نمایش تشریف بیاورند.

گفت‌وگو: آرشین ساکی

پایان پیام

کد خبر : 1043 ساعت خبر : 11:31 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1043
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات