خواستند به سمت گهر جاده بکشند/ لودر توقیف شد

فرماندار شهرستان دورود معتقد است که نباید راه دسترسی به دریاچه گَهَر آسان باشد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، ماشاالله نعمتی در گفت‎وگو با ایسنا گفت: دریاچه گهر جزو حوزه شهرستان دورود و منطقه حفاظت شده اشترانکوه است و هرگونه دخل و تصرفی در آنجا صورت بگیرد محیط زیست باید نظر بدهد. وی یادآور شد: در چند وقت گذشته یک‎دستگاه لودر در سمت الیگودرز قصد تسهیل راه دسترسی داشت که محیط زیست اجازه این کار را نداد. با هرگونه اقدامی برای اینکه راه دسترسی به دریاچه گهر آسان‎تر شود، مخالف هستیم.

فرماندار دورود تصریح کرد: بدون شک اگر تاکنون راه رسیدن به این دریاچه آسان می‎بود، گهر خیلی وقت پیش از بین می‎رفت.

پایان پیام

دریاچه گَهَر

دریاچه گَهَر یک دریاچه کوهستانی در ایران است. این دریاچه در جنوب شرقی دورود و در منطقه حفاظت شده اشترانکوه در استان لرستان با ارتفاع ۲۳۵۰ متر از سطح دریا قرار گرفته‌است. این دریاچه که به «نگین اشترانکوه» معروف است به سبب نداشتن راه ماشین رو تا حد زیادی از خرابی و آلودگی به دست انسان به دور مانده‌است. سالانه در حدود ۷۰٬۰۰۰ گردشگر اقدام به بازدید از این منطقه می‌نمایند.

در سال‌های اخیر تنش‌هایی برای مالکیت این دریاچه از سوی شهرهای اطراف این دریاچه صورت گرفت که از طرف فرمانداری شهر دورود و شهرداری دورود، طرح دعوی شد و به وزارت کشور ارسال شد. وزارت کشور در پاسخ به طرح دعوی، نامه ای به همراه نقشه و موقعیت جغرافیایی دریاچه گهر دورود را به فرمانداری‌ها و شهرداری‌های هم جوار شهر دورود با یادآوری این مطلب که این دریاچه به‌طور کامل در حوزه سرزمینی شهرستان دورود قرار دارد ارسال کرد.

گهر شامل ۲ بخش به نام‌های گهر بزرگ (کله گهر) و گهر کوچک (کره گهر) می‌باشد. دریاچه گهر بزرگ حدود ۱۷۰۰ متر درازا و ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر پهنا و ۴ تا ۲۸ متر ژرفا دارد. ساحل این دریاچه به جز قسمت مدخل دریاچه (ضلع غربی) و قسمت مقابل‌اش (ضلع شرقی) که ساحلی ماسه‌ای دارد و برای شنا مناسب است در سایر نقاط دارای ساحلی صخره‌ای است که برای شنا مناسب نیست. در قسمت پایین دریاچه، جنگلی انبوه وجود دارد که در شرف نابودی است.

کد خبر : 1511 ساعت خبر : 11:21 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1511
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات