سرنانوازی محسن کیهان‌نژاد در کنسرت وحید تاج

کنسرت عاشقانه و حماسی داستان سیاوش، در روز ۲۲ اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد.  روایتگر شاهنامه‌ای کنسرت: استاد امیر صادقی، خواننده: وحید تاج و آهنگ‌ساز و سرپرست گروه: سلمان سالک بودند. محسن کیهان‌نژاد نوازنده لرستانی در این کنسرت سرنا نواخت. بخشی از اجرای او را به طور اختصاصی از پایگاه خبری گلونی ببینید.

 

سیاوُش یا سیاووش یا سیاوَخْش از شخصیت‌های افسانه‌ای ایرانی از جمله در شاهنامهٔ فردوسی، مردی جوان و خوش‌چهره و فرزندِ پهلوان و برومندِ کاووس است.

سیاوَرْشَنْ، به‌معنیِ «صاحبِ اسبِ نرِ سیاه»، در اوستا در یشت ۱۳.۱۳۲ به‌عنوان کَوی و سومین نامِ دربردارندهٔ اَشَوَن‌مرد ذکر شده است. تنها جزئیاتی که در اوستا آورده شده، این است که پسرش هَوسْرَوَ به‌خاطر قتل پدرش از فْرنگْرَسیَن انتقام گرفت. در آفَرینِ زرتشت، سیاوَرْشَنْ نمونهٔ یک مردِ زیباست.

براساس متون پهلوی، او قلعهٔ کَنگ را ساخته است. طرح کلی داستانِ سیاوش و سودابه در بُنْدَهِشْن است: سیاوخش برای جنگ با افراسیاب به ترکستان رفت، اما به‌دلیل رفتار گناهکارانهٔ سودابه، به ایران بازنگشت. وی با یکی از دختران افراسیاب ازدواج کرد که کَیْ‌هُسْرُوی را از او داشت و در توران کشته شد. به‌گفتهٔ برآمدن شاه وَهْرامِ وَرْجاوَنْد در متون پهلوی، این رستم بود که انتقام سیاوخش را گرفت. این داستان توسط ثعالبی و فردوسی شرح داده شده‌است. همچنین مشاور افراسیاب پیران کسی است که سیاوش را به خُتَن می‌آورد و در آنجا سیاوش‌گرد می‌سازد. این روایت از ویژگی‌های بی‌شماری نیز برخوردار است که در داستان پسر اَشوکه، کوناله و پیدایش ختن نیز وجود دارد.

«داستان سیاوَخْش» (یا «داستان سیاوش») یکی از داستان‌های شاهنامه است و داستان زندگی سیاوخش (یا «سیاوش»)، کشته‌شدنش و خونخواهی‌اش را به تصویر می‌کشد.

سیاوش در توران مورد استقبال و میهمان نوازی قرار گرفت و به پیشنهادِ سران توران، دو بار ازدواج کرد. بار نخست با دختر پیران ویسه بنام جریره ازدواج کرد سپس به پیشنهادِ پیران با یکی از دختران افراسیاب بنام فرنگیس ازدواج کرد. مدتی پس از ازدواج سیاوش با فرنگیس، افراسیاب حکومت بخشی از سرزمینِ توران تا ساحل دریای چین را به سیاوش می‌سپارد.

کد خبر : 926 ساعت خبر : 10:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=926
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

عالی دستان درد نکند بلاخره ماهم باید بدنیای جدید راه پیدا کنیم چه بهتر بازبان لری باشد