نرخ جدید شکار پلنگ از همین هفته

به گزارش پایگاه خبری گلونی، علی تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با برنامه‌ی «پیشخان عصر» رادیو جوان گفت:

اصل ۵۰ قانون اساسی حفظ محیط‌زیست را وظیفه عمومی تلقی کرده است. سازمان محیط‌زیست هم بر همین اساس رشد تشکل‌های محیط‌زیستی را در دستور کار قرار داده است و در قسمت‌های مختلف محیط‌زیست انسانی، محیط‌زیست طبیعی، تنوع زیستی و حیات‌وحش در کنار این تشکل‌ها است.

در بحث شکار و صید ما در سال ۹۳ محدودیت و ممنوعیت شکار چهارپا را در کشور تصویب کردیم و با کمک مردم و جوامع محلی قرق‌های اختصاصی را در دستور کار قرار دادیم. بعد مطالبه ضرر و زیان را بر اساس میزان بازدارندگی حیات‌وحش کشور بررسی کردیم و در پایان سال ۹۳ نرخ‌های جدید در شواری عالی محیط‌زیست به تصویب کلی رسید و در یکی دو روز آینده نرخ جریمه‌های جدید قانونی می‌شود. می‌دانید جریمه‌های گونه‌هایی مانند یوزپلنگ و پلنگ بسیار بازدارنده شده است. مثلا جریمه شکار پلنگ از ۵ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان رسیده است.

در بحث شکار و صید هم جنبه عمومی جرم داریم هم جنبه خصوصی جرم. یعنی اگر کسی گونه حمایت شده را شکار کند، سازمان حفاظت از محیط‌زیست شاکی خصوصی است و قاضی تا ۳ سال می‌تواند فرد را زندانی کند.

ما از همین هفته نرخ‌های جدید جریمه را به طور رسمی اعلام می‌کنیم و اگر کسی تخلف کند باید به نرخ جدید جریمه بپردازد که البته امیدواریم کسی خلاف نکند.

پایان پیام

در مورد شکار

شکار یا نخجیر کُشتن یا به چنگ آوردن موجودی زنده توسط موجود زندهٔ دیگر است. به کسی که شکار می‌کند نیز شکارچی، یا نخجیربان گویند. شکار جانوران توسط انسان برای تجارت شاملِ فروش پوست و مو، استخوان و عاج، گوشت و دیگر اجزای بدن یا برای تفریح (به اسم ورزش) انجام می‌شود.

شکار جرگه، که گاه در گذشته شکار قمرغه نامیده می‌شد، نوعی از شکار است که در آن مردم بسیاری نخجیر را احاطه نمایند تا حیوان به سمت شکارچی رانده شود. در هند به این نوع شکار هتهجوری گویند.

کد خبر : 1219 ساعت خبر : 10:37 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1219
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات