هنگام آتش‌سوزی جنگل فقط به محیط‌ زیست اعتراض نکنید

محمدحسین بازگیر مدیرکل سابق محیط زیست استان لرستان و رییس اداره محیط‌زیست شهر تهران مطلبی درباره آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها در اینستاگرام خود نوشته است که می‌توانید در پایگاه خبری گلونی بخوانید:

بسیار متاسفم که دوباره آتش به جان بخشی از بلوطستان زاگرس افتاده است. در ایلام زیبا. ، آتشی که گاه ریشه در ناآگاهی دارد، گاه در زیاده‌خواهی و گاهی نا‌سپاسی، و هر چه هست از یک به ظاهر آدم شروع می‌شود، گاهی عمدی و گاهی -نه معدود مواردی-  غیر عمدی. بلوطستانی که نه تنها سد دفاعی ایران در برابر خشکسالی و گرد و غبارست در برابر  لشکر عثمانی و بعث هم مقاومت کرده است. چهل درصد آب کشور را تولید می‌کند و زیستگاه حدود ۵۳۰ گونه‌ی جانوری و نزدیک به ۳ هزار گونه گیاهی است و سکونت‌گاه مردان و زنانی با اصالت و با فرهنگ و سختکوش.

باید یک نفر فرمانده میدان بشود

اطفای حریق در جنگل‌های زاگرس قبل از امکانات و تجهیزات و مهمتر از بالگرد، به دل‌سوزی و تعهد نیاز دارد و بعد به هماهنگی و همدلی و فرماندهی واحد. یعنی هنگام اطفا، باید یک نفر فرمانده میدان بشود و از عرصه خارج نشود و همه به حرفش گوش بدهند و نیروها به قسمت‌هایی از عرصه‌ی تحت حریق هدایت بشوند که تاثیر بیشتری داشته باشند. گاهی نیروهای کمکی به سمتی می‌روند که تلاش‌شان زیاد است اما کارشان کمترین کمکی به اطفا نمی‌کنند. پس این فرمانده است که باید رفتار آتش و سمت‌و‌سو و سرعت گسترش آن را پیش‌بینی کند و گاهی لازم است از قدرت خود آتش برای خاموش کردن آتش‌سوزی استفاده کرد. و البته فراموش نکنیم نقش سرعت عمل و زمان در خاموش کردن آتش‌سوزی خیلی خیلی مهم است.

با شروع آتش‌سوزی، انتقادهای دلسوزان  مثل تگرگ و بهمن یک دفعه بر سر سازمان محیط زیست آوار می‌شود. اما فقط تا دود آتش هست داد زده می‌شود و بعد همه چیز آرام می‌شود. این انتقادها این قدر احساسی است که اصل ماجرا و اصل صاحب ماجرا همیشه فراموش می‌شوند. یعنی متخلفی که بیشتر مواقع کارش عمدی است، به هدفش می‌‌رسد و حتی یک نفر به او اعتراض نمی‌کند و فراموش می‌شود. هیچ مطالبه‌ای هم از دستگاه‌های اصلی متولی صیانت از جنگل‌ها و آنهایی که تمام اعتبارات جلوگیری و اطفا و احیا و همه چیز مربوط به جنگل تحویل آنان است به عمل نمی‌آید و فقط به محیط‌زیست اعتراض می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 1157 ساعت خبر : 11:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1157
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات