یک اشتباه بزرگ درباره‌ی سریال «جاده قدیم»

به گزارش پایگاه خبری گلونی، سریال «جاده قدیم» این روزها مورد اعتراض برخی از لرها قرار گرفته است و نقد سریال در وایبر و تلگرام حسابی داغ است. بعد از «سرزمین کهن» و «ایران برگر» این سومین موج اعتراض به تلویزیون است. اما آیا واقعا این فیلم‌ها به لرها توهین کردند؟

«علی صارمیان» روزنامه‌نگار لرستانی، در یادداشتی به این ماجرا پرداخته است:

علاقه به زبان مادری حس خوبی است چون تنهایی انسان را در این سیاره رنج کاهش می‌دهد. ما به زبان مادری‌مان گریه می‌کنیم و به آن زبان آشنایان‌مان را می‌جوییم. حس محترمی که از اجزای هویت یک ملت یا قوم است. لرستان از اصیل‌ترین مناطق ایران عزیز است و لرزبانان نگاه‌بانان آیین و فرهنگ این کشورند. لرها قومی متعادل‌اند که تعادل ایران عزیز را حفظ کرده‌اند. البته گاهی این تعادل به هم خورده است. بعنی از طرف ایرانیان ارج و قرب این مردمان نادیده گرفته شده است اما اهالی فرهنگ پاسداران این تعادل بوده‌اند و در جاهایی به حق و بجا از فرهنگ اصیل لرها دفاع کرده‌اند.

مناسبت این یادداشت سریال جدیدی است از شبکه یک سیما پخش می‌شود. سریال «جاده قدیم» که برخی دوستان آن را مسخره کردن لرزبانان دانسته‌اند. حلاصه عرض من این است که این دغدغه محترم دوستان در مورد این سریال صدق نمی‌کند. چون قرینه‌ای با فرهنگ یا زبان لری ندارد. حتما دوستان لهجه‌ها و گویش‌های گوناگون همه ایران را شنیده‌اند و از شباهت‌های آنها آگاهی دارند. این لهجه من درآوردی احتمالا اقتضایات این سریال است. آیا ما باید این لهجه را بدون قرینه به خود منتسب کنیم؟

آیا باید قرینه‌ای در کار باشد یا نه؟ توصیه من این است که این احساسات عزیز را از موضع انفعال خارج سازید و در جای درست به کار بگیریم. یکی از اشتباهات عظیم لرها در این یکی‌دو سال اخیر این است که به جای اعتماد به نفس برای امر ایجابی، هر چیز بی‌قرینه‌ای را از آن خود می‌‌کنند و بعد به آن اعتراض می‌کنند. آیا بهتر نیست به جای صرف وقت و انرژی برای اعتراض کردن، کاری برای لرستان بکنیم؟

پایان پیام

کد خبر : 1050 ساعت خبر : 11:09 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1050
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

جناب علی صارمیان / نظر شما فقط نظر یک‌لر است /تفکرات خود را به دیگران القا نکنید