کنترل آب آشامیدنی روستاها مورد توجه قرار بگیرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از خبرآنلاین، حمیدرضا کرموند در جلسه کمیته بحران آب لرستان، افزود: با وجود کاهش منابع آب، همچنان ذخیره آب شهر در حد مطلوب قرار دارد ولی درجه حرارت و دمای استان لرستان امسال به حدی بالا رفته که این افزایش دما در ۱۰۰ سال اخیر سابقه نداشته است.
وی ادامه داد: یکی از بحث‌های اصلی ما در شرکت آب و فاضلاب، حفظ بهداشت آب است و عدم تحت‌پوشش بودن یک روستا، به معنی نبود هرگونه نظارت بر سلامت آب آن‌ روستاست.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با اشاره به مشکلات پروژه آبرسانی به سپیدشت، عنوان کرد: سال‌های گذشته برای رفع مشکل آبرسانی به شهر سپیدشت چاه‌هایی حفر شد که همان سال آب‌منطقه‌ای اعلام کرد که چاه‌ها کیفیت لازم را ندارند و این روند در حالی ادامه دارد که کیفیت این چاه‌ها همچنان نامطلوب است.
وی با بیان اینکه دو خط انتقال آب در منطقه بیشه وجود دارد، افزود: خط انتقال آب سنتی منطقه بیشه که بیشترین ارزش آن به حق‌آبه آن است به دلایل نامعلومی در هفت سال گذشته رها شده و هیچ استفاده‌ای ندارد.
کرم‌وند عنوان کرد: دومین خط انتقال آب بیشه که حق‌آبه آن مختص به سپیدشت است، متعلق به شرکت آب و فاضلاب روستایی است که متأسفانه انتهای این خط انتقال آب توسط برخی از مردم مسدود شده تا آب به سپیدشت نرسد و در برخی از قسمت‌های این خط در طول مسیر شکاف‌ و روزنه‌هایی ایجاد شده و از این آب استفاده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در سوم خردادماه امسال، جلسه‌ای با حضور معاونت عمرانی استاندار برگزار شد و بنا شد که خط انتقال آب راه‌آهن به آبفار واگذار شود تا ضمن تغذیه روستاهای اطراف از این خط، بهداشت آب نیز کنترل شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان با بیان اینکه ما به عنوان دولت باید بر روی مسئله آب حاکمیت داشته باشیم، تصریح کرد: باید اهالی روستا توسط شوراهای روستایی، بخشداری متقاعد شوند که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار بگیرند تا از خدمات لازم بهره‌مند شوند.
وی بیان کرد: راه آهن در مسیر استحفاظی شرکت آب و فاضلاب روستایی آب تولید و توزیع می‌کند در حالی‌که این آب از کیفیت لازم برخوردار نیست و از لحاظ بهداشتی نیز مورد تأیید نیست که لازم است شبکه بهداشت در این رابطه ورود پیدا کرده و اخطار دهد.
کرم‌وند گفت: پیمانکار شرکت آب و فاضلاب این آمادگی را دارد که ظرف مدت یک تا ۲ ماه آینده، ۲ کیلومتر از خط انتقال آب منطقه بیشه را اصلاح کند و قسمت‌های آسیب‌دیده خط انتقال آب در طول مسیر را تعمیر و بازسازی کند.
وی افزود: طبق بررسی‌هایی که انجام شده شبکه‌ها و انشعابات استان لرستان به‌طورعنکبوتی و پیچیده است و با هیچ فرمول هیدرولیکی نمی‌توان آن‌ها را ساماندهی کرد، بنابراین درصدد این هستیم که تفکیک و زون‌بندی این انشعابات را جهت کنترل هر چه بهتر در دستور کار قرار دهیم.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب لرستان عنوان کرد: در بخش زاغه، منطقه‌ای وجود دارد که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب نیست و مردم از یک چشمه سنتی استفادهمی‌کنند که لازم است، بخش‌داران مردم را متقاعد کنند که مشترک شرکت آب و فاضلاب باشند.
کرم‌وند خاطرنشان کرد: اگر در آب چشمه زاغه که تحت کنترل شرکت آب و فاضلاب نیست، یک آلودگی رخ دهد، می‌تواند منشأ بیماری‌هایی شود که به‌طور همه‌گیر تمام مردم روستا را درگیر کند که در این‌صورت هیچ سازمانی پاسخگو نیست.
وی بیان کرد: همانطور که از آب به‌عنوان مایه حیات یاد می‌شود، اگر این عنصر آلوده شود، می‌تواند خطرات بسیاری را برای انسان به‌همراه داشته و سلامت جامعه را تهدید کند.

پایان پیام

 

کد خبر : 2005 ساعت خبر : 10:42 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2005
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات