اختصاصی/ بابک توتونچی: کم‌بود آب و ریزگردها امنیت ملی را تهدید می‌کنند

یکصد و شصت‌وپنجمین گفتمان هنر و معماری از سوی انجمن مفاخر ایران برگزار شد. این نشست به موضوع آب اختصاص داشت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، بابک توتونچی دبیر شورای ستاد مردمی نجات آشوراده در این نشست گفت:

در زمینه ایجاد ستاد برای سد، فکر کنم باید به این شعار روی بیاوریم که هر نفر، یک ستاد. چون آن قدر مشکلات زیاد است که به اندازه هفتاد و پنج میلیون نفر باید هفتاد و پنج میلیون ستاد داشته باشیم. اما با توجه به این پتانسیل ایجاد شده ، آخرین سمنی که به ماپیوسته انجمن توسعه پایدار طبیعت سمنان بود که در واقع صدونودمین سمن بود. بعد بحث کردیم که بعد از پرونده آشوراده آیا این پتانسیل موجود را رها کنیم یا نه، مدیریت کنیم و به صورت یک شبکه فراگیر کشوری عمل کنیم.

افراد متخصصی مثل دکتر میرسنجری که به عنوان نماینده دکتر مختوم در خدمت‌شان هستیم و به عنوان دبیر کمیته علمی و محیط زیست و مسئول کارگروه ارزیابی و آمایش سرزمین در ستاد انتخاب شد. خانم مهندس صفرنژاد به عنوان مسئول کارگروه آب، خانم مهندس مژگان جمشیدی به عنوان مسئول کارگروه تنوع زیستی و مناطق حفاظت شده و پارک­‌های ملی، بنده حقیر، کمیته حقوقی و اجتماعی و مهندس آرام که با کمک‌شان در زمینه مدیریت بحران و گرمایش جهانی کمیته ایجاد کردیم.

در موضوع ریزگردها هم کمیته ایجاد کردیم. فعلا تا قبل از رسیدن به آن جامعیت مورد نظر در هفته، هر روز هر کدام از این مدیران تشریف بیاورند در دفتر ستاد به کل کشور هم اعلام کنیم آن دسته از مخاطرات محیط زیستی را که در استان­‌ها نمی‌­توانند به تنهایی حل کنند و بیم آن می‌­رود که به یک فاجعه ملی تبدیل شود حتما با ما به اشتراک بگذارند. ما ضمن اینکه پیگیری می­‌کنیم به صورت تخصصی در یک موضوع عمده، اقدام می­‌کنیم. در موضوع سد شفارود مستند به اصل ۲۷ قانون اساسی تجمعی برگزار کردیم در مقابل وزارت نیرو و با معاون وزیر صحبت کردیم و به اطلاع آنها رساندیم که این سدسازی­‌های بی‌حساب و کتاب علاوه مخاطرات محیط زیستی، امنیت ملی را هم به مخاطره می‌­اندازد. علاوه بر آن امنیت سلامت آب هم به راحتی به خطر می­‌افتد و به راحتی می­‌شود آب‌ها را آلوده کرد و دیگر اینکه، برای کشور ما دست آنها که می‌خواهند دست‌درازی کنند به کشور کوتاه است و خواهد ماند و کوتاه خواهیم کرد اما برای کشور ما به عنوان یک کشور مقتدر، دولت‌های مختلف دنیا خواب­‌هایی دیده‌­اند که عدم کفایت در مدیریت آب یکی از مسائل اصلی است که کشور را به آن سمت می‌­کشاند.

وقتی ما با بی­‌کفایتی و بی­‌تدبیری آب کردستان که داعش در مرز آن است را می­‌خواهیم بکشانیم برای دریاچه ارومیه،خیلی خطرناک است. در این طرف در خوزستان ریزگردها را داریم و مردم نمی‌­توانند با آن کنار بیایند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته که مردم با ریزگردها کنار بیایند. این زمانی می‌شود که  شما عمارت سبز را رها کنید و بروید در خورستان آن وقت ببینید مردم می­‌توانند کنار بیایند؟ که این باعث برخی اتفاقات در خوزستان شده که دلیلش همین ناکارآمدی­‌ها است. اینها امنیت ملی ما را تهدید می‌­کند. ما می­‌گوییم، آنهایی که دل‌شان می‌­سوزند، می­‌شنوند. آنها  که دل‌شان نمی­‌سوزد تا پای عزل و برکناری آنها پیش می­‌رویم. و هیچ تعارفی نداریم. مملکت مال فلان مسئول نیست که انجا نشسته است. مملکت مال مردم است و ان امانتدار است.

خوشبختانه در سال ۹۲ قانونی تصویب شده بود. ماده ۶۶ آیین دادرسی کیفری از اول تیرماه اجرایی شده و برابر آن سازما‌‌‌‌ن­‌های مرد‌م‌نهاد که در زمینه محیط زیست، آب، منابع طبیعی، کودکان کار، زنان و… فعالیت می‌کنند می‌توانند علیه دستگاه‌­های دولتی اعلام جرم کنند و در محکمه حضور پیدا کنند و به عنوان یک شخص حقوقی کامل پذیرفته شده در نظام قضایی کشور. علاوه بر آن ابزارهای بسیار زیادی است که تعارف نداریم. هر مسئولی که بخواهد خدمت کند ما هم خدمتگزارش هستیم، چاکرش هستیم، و کمکش خواهیم کرد. چون دوستی با کسی نداریم و دشمنی با کسی نداریم. دوستی و دشمنی ما با آنها بر اساس دوستی و دشمنی آنها با کره زمین است. اگر با کره زمین بد باشند قطعا با ابزار مدنی بدون خشونت مقابل‌شان می­ایستیم تا به آیندگان امانت نیمه‌سالمی بسپاریم تا ببینیم آنها چکار خواهند کرد.

پایان پیام

کد خبر : 1714 ساعت خبر : 8:37 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1714
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات