تغییر معیشت روستاییان برای جلوگیری از تخریب جنگل‌ها

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، محققان اداره منایع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری با همکاری «جایکا» روش بهینه‌ای را برای کاهش تخریب جنگل‌ و مراتع منطفه جنگلی بازفت این استان ارائه کردند و با توجه به نتایج به دست آمده این طرح تا ژانویه ۲۰۱۶ ادامه خواهد داشت.

فرزاد رضازاده از محققان این طرح عنوان این پروژه بین‌المللی را «مدیریت مشارکتی جنگل و مراتع در بازفت استان چهارمحال و بختیاری» ذکر کرد و گفت: این طرح به منظور تعامل با جوامعی که وابستگی زیادی به جنگل‌ها و مراتع دارند در دستور کار قرار گرفته است.

وی ارتقای توانایی‌ها و سطح معیشتی جوامع محلی به نحوی که فشار کمتری به جنگل‌ها و مراتع منطقه وارد شود را از اهداف این طرح بین‌المللی دانست و اظهار داشت: برای دستیابی به این هدف نیاز به ارائه راهکارهایی جهت تغییر معیشت روستاییان است؛ به این معنا که روستاییان از دامداری فاصله بگیرند تا از تخریب مضاعف جنگل‌ها جلوگیری شود.

رضازاده به وضعیت روند تخریب جنگل‌های استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و یادآور شد: جنگل‌های این استان همانند سایر نقاط کشور در وضعیت مناسبی قرار ندارد و در حال تخریب است. بخشی از دلایل این تخریب مربوط به تغییر اقلیم و بخشی دیگر مربوط به عدم اطلاعات کافی در زمینه حفظ و حراست از منابع جنگلی و مراتع می‌شود.

وی ادامه داد: تفکرهای کوتاه مدت و برداشت‌های فصلی باعث شده است که این ذخایر روند رو به تخریب را طی کنند و ادامه این عملکر موجب شده است که بر اساس آمارهای ارائه شده بیش از ۳۰ میلیون هکتار جنگل در کشور به ۱۰ تا ۱۲ میلیون هکتار کاهش یابد که برای حفظ این منابع راهی جز تغییر در معیشت روستاییان نداریم.

این محقق با بیان این که ادامه این روند منجر به فقیر شدن مردم منطقه خواهد شد، افزود: آب، خاک و گیاه منابع اصلی اقتصادساز یک منطقه است و زمانی که این منابع از دست بروند، برداشت از اراضی کاهش می‌یابد و در نهایت به فقر مردم منطقه منجر خواهد شد.

رضازاده با بیان این که این طرح بین‌المللی با همکاری آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) اجرایی شده است، توضیح داد: این طرح یک پروژه پنج ساله بوده است که در روستاهای دورک و تبرک سفلی، گزستان، مازه رشته، طارم و رباط کوه بخش بازفت و شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری از سال۲۰۱۰ اجرایی شد و به دلیل نتایج مطلوبی که برای حفاظت از مراتع و جنگل‌های استان چهار محال و بختیاری به دست آمد مقرر شد این طرح تا اول ژانویه ۲۰۱۶ ادامه یابد.

وی با اشاره به جزئیات این طرح خاطر نشان کرد: در این طرح پس از مطالعات میدانی برای تغییر معیشت روستاییان اقدام به احداث باغات، کشت گیاهان دارویی، توسعه زنبورداری، توسعه باغچه‌های خانگی و تولید نهال شد.

رضازاده با تاکید بر اینکه این اقدامات در راستای تغییر معیشیت روستاییان از دامداری به کشاورزی انجام شد، اضافه کرد: در این پروژه اقدامات اساسی در دو بخش مدیریت، حفظ و احیای جنگل و مرتع و کمک به معیشت مردم و افزایش درآمد مردم منطقه صورت گرفته است.

وی یا تاکید بر اینکه جایکا تاکنون در بسیاری از کشورها اقدام به اجرای طرح‌های زیست محیطی کرده است، اظهار داشت: این طرح با حمایت مالی و مشاوره فنی جایکا اجرایی شده است و بخشی از منابع مالی این طرح نیز از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع تامین شده است.

پایان پیام

کد خبر : 2197 ساعت خبر : 1:22 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2197
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات