تلمبه‌ها شب‌ها آب کشکان را می‌بلعند

پایگاه خبری گلونی – علی امید سیفی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای لرستان در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری گلونی گفت: کلا ما ۱۲۹۰ ایستگاه تلمبه غیرمجاز داریم که شاید بیش از ۱۰ سال سابقه دارند اما چون آن زمان آب داشته‌­ایم مشکلی نبود. از طرفی چون این موتورتلمبه‌­ها سیار هستند و معمولا شب‌­ها می­‌روند سراغ رودخانه در بازرسی‌­ها رویت نشده بودند. آن موقع که آب بود ۱۲۰ میلی­متر مکعب برداشت می­‌کردند، اما الان رودخانه آبی ندارد.

و حتی موتورتلمبه‌­های مجاز هم کار نمی‌­کنند. ما موتورتلمبه­‌های غیر مجاز در  بالا دست کشکان را شناسایی کرده‌­ایم و به دنبال حکم قضایی­‌شان هستیم تا اقدام کنیم برای برداشتن آنها. خوشبختانه دادگاه در این قضیه با ما هماهنگ و حتی از ما جلوتر است و جا دارد از دادستان آقای رازانی به صورت ویژه تقدیر و تشکر کنیم.

اما توجه کنید که  خشک شدن کشکان دلیلش این موتورتلمبه­‌ها،چه مجاز و چه غیرمجاز نیستند بلکه علتش این خشکسالی­‌های متمادی و کاهش بارندگی بوده که امسال بیشترین خسارت را وارد ساخته است. و باید این را هم در نظر داشت که حتی اگر الان آن تلمبه‌­هایی که در بالادست هست هم برداریم آب جریان پیدا نمی­‌کند و در پلدختر نمی‌­توانند آب برداشت کنند اما خب در دراز مدت تاثیر خودش را خواهد گذاشت.

الان متاسفانه سیمره هم همین وضع را دارد. ما انتظارمان این است که دستگاه­‌های همکار مثل جهاد کشاورزی، محیط زیست، فرمانداری‌­ها و قوه قضاییه بیایند پای کار و به ما در این زمینه کمک کنند.

رودخانه کشکان از نیمه تیرماه امسال از شهر پلدختر تا منطقه چم‌مهر و هلوش خشک شده است و تمام آبزیان این مسیر یا از بین رفته‌اند یا در حال مرگ هستند.

پایان پیام

رودخانه کشکان

رودخانه کشکان سیل خیزترین رودخانه استان لرستان است؛ و سرچشمهٔ اصلی رودخانهٔ کرخه می‌باشد

حوزه آبریز کشکان با مساحت ۹۷۷۵/۶۶ کیلومتر مربع در ناحیه جنوب غربی ایران واقع شده‌است. این حوزه بخش مهمی از سرشاخه‌های پرآب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد این رود در ۵ کیلومتری شهر ویسیان در روستایی به نام دواب به رودخانه گلال خرم آباد می‌پیوندد و حدود یک سوم خاک لرستان را در بر می‌گیرد و بخش عمده آن از شهرستان سرابدوره چگنی سرچشمه گرفته و می‌گذرد و رودهای کوچکتری از شهرستان‌های نورآباد، خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر در طول مسیر به آن اضافه می‌شوند.

حوزه آبخیز رودخانه کشکان در تقسیم‌بندی هیدرولوژی ایران جزئی از حوزه آبریز خلیج فارس به حساب می‌آید.

در جریان سیل ابتدای سال ۱۳۹۸، دبی این رود از ۴۶۰۰ متر مکعب در ثانیه عبور کرد

کد خبر : 1767 ساعت خبر : 10:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1767
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات