خشکسالی ۱۴ ساله در لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از خبرآنلاین، مهندس کاکاوندمدیر عامل شرکت آبفار لرستان در جلسه شورای بحران آب لرستان، گفت: متأسفانه ۱۴ سال از آغاز خشکسالی در استان لرستان می‌گذرد ولی همواره برخوردها با این موضوع معمولا شعاری بوده و در عمل اقدامات قابل توجهی انجام نشده است.

وی اظهار داشت: همه ما می‌دانیم که کاشت هندوانه تأثیر بسیار زیادی در کاهش منابع آبی دارد و گفته می‌شود که باید از زراعت محصولات آب‌دوست جلوگیری شود، ولی هر ساله ما شاهد کشت مجدد این محصولات و به تبع کاهش منابع آب زیرزمینی در استان هستیم.

وی تصریح کرد: تمام کارکنان شرکت آب و فاضلاب روستایی به‌طور تمام وقت تلاش می‌کنند و در حال حاضر پنج دستگاه حفار در استان مشغول به‌کار است که این وضعیت هیچ‌گاه در استان لرستان سابقه نداشته است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان خاطرنشان کرد: حق انشعاب شرکت آب و فاضلاب، ۵۰ هزار تومان است که نهادهایی مانند کمیته‌امداد، بهزیستی، مساجد و حسینیه‌ها نیز از پرداخت این مبلغ معاف هستند.

مهندس کاکاوند با بیان اینکه سه هزار روستا در استان لرستان وجود دارد، بیان کرد: ۱۴ حلقه چاه آب در خرم‌آباد از مدار مصرف خارج شد و ۷ حلقه چاه جدید حفر شد که این در تاریخ استان لرستان بی‌سابقه است. وی با بیان اینکه ۱۱۳ روستای بخش پاپی فاقد شبکه آبرسانی است، افزود: در سال‌های گذشته معمولاً آب شرب روستاهای کوچک از چشمه‌ها تأمین می‌شد که با خشکسالی و کاهش بارندگی‌های اخیر، این چشمه‌ها خشک شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان عنوان کرد: در برخی از روستاها، بهسازی چشمه‌ها و مدیریت آب باقی‌مانده در دستور کار قرار گرفته ولی معمولاً آب روستاهایی که چشمه‌های آن خشک شده از طریق تانکرهای آب تأمین می‌شود.
وی با بیان اینکه ۹۱ روستا در بخش چغلوندی و ۹۹ روستا در زاغه فاقد شبکه آب‌رسانی است، تصریح کرد: چاه روستای بلیلوند خرم‌آباد خشک شده و در حال حاضر مردم این روستا با تانکر آبرسانی می‌شوند و در روستاهای دیگری از جمله پاپی‌خالدار، سهیل‌بیگی، دارایی، کهریز مجبور به حفر چاه‌های جدید شدیم.

مهندس کاکاوند با بیان اینکه در طول ۲ ماه گذشته، هفت چاه در روستاهای خرم‌آباد حفر شده، خاطرنشان کرد: حفر این چاه‌ها در این مدت کوتاه در تاریخ استان لرستان بی‌سابقه بوده است و این بیانگر بحران شدید کم‌آبی در استان است و در این مدت سه میلیارد تومان هزینه شده است.
وی با اشاره به مشکلات اجتماعی موجود در حوزه آب و آبرسانی، بیان کرد: برخی از روستاهای استان از جمله قلعه‌شیخ و پایتخت یک، دو و سه، آب مازاد دارند ولی مردم روستا اجازه نمی‌دهند که این آب مازاد به روستاهای مجاور که با بحران آب روبرو شده‌اند، منتقل شود.

پایان پیام

کد خبر : 2075 ساعت خبر : 8:34 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2075
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات