طبیعت‌خواری در گیلان و نقش دهیاران و بخشداران

به گزارش پایگاه خبری گلونی، حمید آذرپور مدیرکل اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری استان گیلان امروز ۳ تیرماه مهمان برنامه‌ی «پیشخان عصر» رادیو جوان بود. مشروح سخنان ایشان را بخوانید:

فاطمه صداقتی: آقای آذرپور همه ما نگران ارتفاعات تالش، دیلمان، توتکابن، سیاهکل و… هستیم که دارند فدای ویلاسازی می­‌شوند. نام این کار را باید طبیعت‌خواری بگذاریم چون کوه و جنگل و رودخانه را با هم از بین می‌برند. حال گیلان چطور است آقای آذرپور؟

پدیده زمین‌­خواری و تعرض به نقاط جنگلی و ساحلی و گردشگری همیشه وجود داشته است و گاهی شدت و ضعفش تغییر می­‌کند. وقتی که مسئولین درگیر مسائل دیگر هستند یک عده آدم سودجو برای کسب منافع بیشتر یا با تطمیع یا با انواع و اقسام ترفندها و استفاده از خلاهای قانونی اقدام به ساخت‌و‌ساز غیر مجاز و فروش آن با سود بسیار گزاف می­‌کنند. این پدیده همیشه وجود داشته اما ظرف یکسال، یکسال و نیم اخیر از شدتش کاسته شده است که دلیلش روشنگری و آشکارسازی استانداران، فرمانداران و بخشداران است. در استان گیلان ما ۷۰ منطقه نمونه‌ی گردشگری داریم که اجازه ساخت‌وساز در این محدوده داده نمی­‌شود و اگر ساخت‌و‌سازی هم به صورت غیرمجاز یا بدون دریافت استعلامات صورت بگیرد قطعا با آن برخورد خواهد شد.

فاطمه صداقتی: جناب آذرپور با وجود اینکه شما توقف این کارها را شروع کرده‌­اید اما فکر می‌­کنم منطقه آسیب را تا قبل از اقدامات شما دیده است. درست است؟

بله متاسفانه. بعضی مناطق شدیدتر آسیب دیده است. شدت و ضعف مناطق با هم متفاوت است.

فاطمه صداقتی: آقای آذرپور یکی از آشنایان من بخش اعظمی از زمین‌­های کشاورزی پدرش را فروخته برای ساخت‌وساز. منظورم این است به چشم خودم دیده‌­ام این قضیه را. از این دست اتفاق‌ها هم زیاد است.

بله همین طور است. گاهی این اشتباهات از سوی بعضی بخشداران و دهیاران هم صورت گرفته، بنا به دلایل خاصی که خودشان باید جوابگوی این مسئله باشند. مسئله‌ی تبدیل زمین‌­های کشاورزی تصحیح شده و خوشبختانه دستورالعمل‌­های جناب دکتر نجفی، استاندار محترم گیلان مانع فعالیت‌های تغییر کابری‌­ها شده است و الان به هیچ عنوان اجازه نمی‌­دهند مگر اینکه زمینی بایر باشد یا زمینی که بخاطر مشکلاتی قادر به احیای آن نیستند.

فاطمه صداقتی: آقای آذرپور بخش مهمی و بزرگی از گردنه حیران در استان گیلان است، با گردنه‌ی حیران چه می‌کنید؟

منطقه گردنه حیران منطقه نمونه گردشگری است و از نظر حمل‌و‌نقل جاده‌­ای تا ابتدای ورودی شهر آستارا در محدوده فعالیت راه‌و‌ترابری اردبیل است. از نظر جاده‌­ای در حوزه اردبیل است اما در حریم جغرافیایی شهر آستارا است. گردنه حیران شاید بشود گفت شاهکار خلقت خداست که دیدنش در هر فصلی جاذبه و زیبایی خاص خودش را دارد.

خیلی تلاش کردیم که چشم‌انداز آن منطقه از بین نرود. از این به بعدم تلاش خواهیم کرد. ساخت‌و‌سازهایی که مغایر با بافت آن منطقه است و یا استفاده از رنگ­‌هایی نامتناسب با طبیعت، زیبا نیستند که خوشبختانه راهکارهای جدیدی از سوی بخشدار و فرماندار محترم ارائه شده که مانع از ساخت و سازهایی می‌­شود که حتی از قبل مجوز دریافت کرده‌­اند.

طی آخرین بازدیدهایی قبل ماه مبارک رمضان داشتیم متوجه شدیم برخی فعالیت‌های غیرمجاز تا حد اسکلت­‌ سازی پیش رفته است اما مانع از فعالیت‌­شان شدیم. منابع طبیعی یا جنگل‌­ها میراثی است که از گذشته مانده است و تک‌تک ما در هر جایگاه و دستگاه اجرایی که فعالیت می­‌کنیم وظیفه­‌مان است حفظش کنیم و دو دستی به نسل آینده تقدیمش کنیم. البته خوشبختانه با توجه به سمن‌هایی که در سطح استان گیلان فعالیت می­‌کنند و آگاهی و حمایت مسئولین، همه می‌­دانند که اگر در این زمینه کوتاهی شود در آینده چیزی به نام دریا یا منابع طبیعی یا جنگل  نداریم.

پایان پیام

کد خبر : 1592 ساعت خبر : 9:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1592
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات