قم رود حیات‌بخش در مقصد و کشنده در لرستان

قم رود حیات‌بخش در مقصد و کشنده در لُرستان

پروژه انتقال آب قم رود که از آن با عنوان بزرگ‌ترین پروژه انتقال آب کشور یاد می‌کنند به رغم حیات‌بخش بودن در مقصد، نان و آب ساکنان مبدأ طرح را برید.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از مهر، هدف از اجرای پروژه قم رود انتقال ۱۸۱ میلیون مترمکعب آب در سال از سرشاخه‌های دز به سد کوچری و تصفیه‌خانه دو دهک برای تامین آب شرب و صنعت دراز مدت شهرهای خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان، ساوه و قم برای جبران روزافزون کمبود آب این شهرها بود.

 این در حالیست که با وجود اینکه پروژه قُم‌رود برای مردم برخی از شهرها و استان‌های کشور پروژه‌ای حیات‌بخش بود ولی مردم شهرستان الیگودرز را به عنوان یکی از پرآب ترین شهرستان‌های لرستان با کمبود آب مواجه کرد.

این پروژه شاید در نگاه اول از سوی مسئولان وزارت نیرو به نام طرح انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قُم‌رود نام نهاده شده باشد، ولی در واقع این پروژه از روستاهای الیگودرز در استان لرستان آغاز می‌شود و به نوعی آبی که در تونل‌های این طرح انتقال جاری می‌شود، قبل از اینکه آب دز باشد، آب لرستان است.

پروژه قُم‌رود زمانی که افتتاح شد با اینکه به قیمت «بریدن آب و نان» مردم روستاهای الیگودرز تمام شد ولی حتی در نام آن اثری از شهرستان الیگودرز و یا حتی استان لرستان وجود نداشت تا عمق مظلومیت مردم لرستان بیش از پیش نمود پیدا کند و آن روزها هر چه نمایندگان مجلس لرستان فریاد زدند و رسانه‌ها بیداد کردند و مردم طومار نوشتند کسی گوش نداد.

پروژه آب‌رسانی که مردم ۱۶ روستا را تشنه کرد

فرماندار شهرستان الیگودز در این باره با بیان اینکه با منابع آب این شهرستان آب قم و شهرهای مرکزی تامین شده است اظهار داشت: این در حالیست که با اجرای این طرح برخی از روستاهای شهرستان الیگودرز خود در تشنگی به سر می‌برند.

وی با بیان اینکه با اجرای پروژه انتقال آب قم رود بیش از هزار هکتار از اراضی کشاورزی الیگودرز تبدیل به دیم شد عنوان کرد: همچنین در حال حاضر بیش از ۱۶ روستای شهرستان الیگودرز با اجرای این پروژه در تشنگی به سر می‌برند و دارای مشکل آب شرب هستند.

فرماندار شهرستان الیگودرز با بیان اینکه در حال حاضر این شهرستان آب مورد نیاز قم را تامین می‌کند و این در حالیست که خود از این ظرفیت محروم است عنوان کرد: در این راستا باید خسارت‌های وارد شده به مردم این منطقه و کمبود آب در ۱۶ روستای الیگودرز با اقدامات لازم جبران شود.

میرزایی با بیان اینکه مدیریت ارشد لرستان و همچنین نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی برای جبران این خسارات پیشنهاداتی به وزارت نیرو ارائه کرده اند بیان داشت: برای جبران این خسارات پیشنهاد احداث دو سد دهجانی و همچنین قشلاق به وزارت نیرو داده شده است.

وی با تاکید بر ضررت احداث این دو سد در این منطقه برای رفع مکشکل کمبود آب در این منطقه از شهرستان الیگودرز تصریح کرد: در حال حاضر کار مطالعات این دو سد نیز عملیاتی شده است.

پروژه‌ای که آب سفره‌های زیرزمینی را خالی کرد

این سخنان در حالی مطرح می‌شد که نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه می گوید: در حال حاضر مشکل اساسی در این منطقه اجرای طرح قم رود و به دنبال آن ایجاد معضل کم آبی در روستاهای این شهرستان است.

محمد تقی توکلی با بیان اینکه پروژه قُم‌رود ۱۸۰ میلیون متر مکعب آب را انتقال می‌دهد تصریح کرد: این در حالیست که احداث تونل این پروژه موجب شده که آبهای زیرزمینی منطقه اجرای آن در الیگودرز خشک شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این تونل به مانند یک زهکش عمل کرده و تمام آب منطقه را با خود می‌برد عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر آبهای زیرزمینی این منطقه خشک شده است.

توکلی از خشک شدن آب چشمه‌ها و قنات این منطقه با اجرای پروژه قُم‌رود خبر داد و تصریح کرد: این حق مردم این منطقه است که از آب آشامیدنی برخوردار باشند.

پیشنهادی که بین مسئولان پاسکاری می‌شود

وی با بیان اینکه اجرای این پروژه تمام زندگی و معاش مردم این منطقه را تحت تاثیر خود قرار داده است گفت: ما دو سال است که پیگیر رفع مشکل کمبود آب روستاهای این منطقه هستیم و این در حالیست که تا کنون هیچ گونه اقدامی در رابطه رفع این مشکل از سوی متولیان صورت نگرفته است.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور بر ضرورت رفع این مشکل در الیگودرز تاکید کرده اند ادامه داد: در این راستا ایشان به معاون اول خود آقای جهانگیری دستور رسیدگی این موضوع را داده است.

توکلی ادامه داد: در ادامه نیز معاون اول رئیس جمهور دستور ویژه به وزیر نیرو داده‌اند که اقدامات لازم برای رفع مشکل کم آبی روستائیان الیگودرز صورت گیرد و این در حالیست که هنوز با وجود این همه تاکید هنوز در این رابطه کاری انجام نشده است.

وی با بیان اینکه ما پیشنهاد احداث دو سد را برای رفع مشکل روستائیان این منطقه داده‌ایم گفت: همچنین مجوز ماده ۲۱۵ احداث سد دهجانی نیز اخذ شده و این در حالیست که هنوز این اقدام عملیاتی نشده و حق مردم این منطقه ضایع شده است.

طرح‌های جایگزینی که مردم را سیراب می‌کنند؟

این سخنان در حالی مطرح می‌شوند که امید علی سیفی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان نیز در این رابطه  می‌گوید: ما برای رفع مشکل کم‌آبی در منطقه به دلیل اجرای پروژه قُم‌رود به دنبال اجرای طرح‌های جایگزین هستیم.

وی با بیان اینکه در این راستا برای رفع این مشکل مجوز ماده ۲۱۵ سد دهجانی را اخذ کرده‌ایم گفت: در صورت اجرای این سد بیش از ۱۵ میلیون متر مکعب آب پشت آن ذخیره شده و بخشی از مشکلات کم‌آبی این منطقه رفع خواهد شد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۳ روستای مسیر اجرای پروژه قُم‌رود با مشکل کم‌آبی مواجه هستند گفت: همچنین در حال حاضر مطالعات دیگر برای احداث سدهای چمت سلطان، ده سفید و … نیز صورت گرفته که در صورت اجرا بین ۳۰ تا ۴۰ میلیون متر مکعب آب پشت آنها ذخیره خواهد شد.

بنا بر این گزارش، وضعیت کم‌آبی در مبدا بزرگترین طرح انتقال آب کشور در حالیست که وزیر نیروی دولت نهم در سفر خود برای افتتاح پروژه قُم‌رود به الیگودرز با طرح این موضوع که مدعی احقاق حقوق مردم الیگودرز از طرح قُم‌رود است، گفته بود: انتقال آب از سرشاخه‌های دز در استان لرستان و شهرستان الیگودرز به روستاهای مسیر این خط انتقال آسیب رسانده است.

پرویز فتاح تاکید کرده بود: با توجه به اینکه پروژه انتقال آب لرستان به قُم‌رود با همراهی مردم منطقه به ثمر رسیده است لذا باید از محل این پروژه یا پروژه‌های دیگر آب مورد نیاز منطقه الیگودرز تامین شود.

از تاریخ این وعده‌ها و دیگر وعده‌های مشابه سال‌ها می‌گذرد ولی نصیب مردم این منطقه از بزرگترین پروژه انتقال آب تاریخ ایران خشکی چاه‌ها و چشمه‌ها و خالی شدن روستاها از سکنه است.

پایان پیام

کد خبر : 1889 ساعت خبر : 9:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1889
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات