فرماندار: برای نجات محیط زیست پلدختر باید جاده‌ها را چهارخطه کنیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی، آخرین مورد واژگونی نفت‌کش در پلدختر مربوط به ۹ تیر است. یک نفت‌کش عراقی در محور پلدختر – اسلام آباد واژگون شد، دو سرنشین آن در آتش سوختند و ۲۴ هزار لیتر مازوت وارد خاک منطقه شد و ۱.۵ هکتار از مراتع منطقه در آتش سوخت. درباره واژگونی این نفت‌کش‌ها با آقای ترابی‌­نژاد فرماندار پلدختر به طور اختصاصی گفت‌وگو کردیم.

آقای ترابی‌­نژاد آماری درباره ی واژگونی نفتکش­‌های عراقی دارید؟

متاسفانه در ماه چندین بار این اتفاق می‌­افتد. البته این بدان معنا نیست که این اتفاق برای نفتکش‌­های ایرانی نمی­‌افتد اما آمار نفت‌کش‌های ایرانی کمتر است.

دلیل عمده این اتفاق­‌ها چیست؟

دلیل عمده‌­اش این است که معمولا راننده‌­ها با این جاده آشنا نیستند و اصول ایمنی را هم رعایت نمی­‌کنند. و تا جایی هم که از طریق پلیس‌راه پیگیری کرده‌­ایم اغلب آنها سرعت غیرمجاز دارند. البته بخشی از دلایل وقوع این اتفاقات هم برمی­‌گردد به جاده­‌های ما که مناسب نیستند.  جاده‌­ها چهار خطه نیست. اگر جاده‌­ها چهار خطه باشد ضریب اطمینان بالا می‌­رود. اما در مجموع می­‌شود گفت دلیل اصلی رعایت نکردن مقررات است.

عواقب این اتفاقات چیست؟

بالاخره مواد نفتی که در محیط پخش می­‌شود باعث آلوده شدن آن و خسارت­‌های زیست محیطی می­‌شود و برای منابع طبیعی خطر دارد. مثلا در حادثه روز ۹ تیر، بخش محدودی از طبیعت هم آتش گرفته بود که به کمک سازمان منابع طبیعی خاموش شد و خطر آن برطرف گردید. از دیگر عواقب آن هم خطر فوت یا سوختگی است که رانندگان را تهدید می‌­کند.

 آیا فرمانداری پلدختر برنامه‌­ای جهت سازماندهی کردن این اتفاقات و انجام اموری برای کاهش آنها دارد؟

بله ما پیگیر چهارخطه کردن جاده­‌ها هستیم و این بخش عمده‌ی برنامه ماست. بحث دیگر پلیس‌راه است که از طریق آنها هم تدابیری جهت کنترل ترددها وجود دارد ولی بعضی مواقع در اثر خواب­‌آلودگی یا عوامل دیگر به هرحال حادثه اتفاق می­‌افتد و امری اجتناب‌­ناپذیر است لذا ما دنبال کارهای اساسی هستیم و دولت هم پیگیر سرمایه‌­گذاری نسبتا خوبی در این زمینه است.

فکر می­‌کنید این اقدامات تا چه زمانی عملی می­‌شود تا به روند کاهش کمک کند؟

عرض کردم برنامه در دست اقدام است اما بستگی به اعتبارات اختصاص داده شده دارد و باید در نظر گرفت که  جاده‌­ها عمدتا کوهستانی هستند و عوارض طبیعی جاده‌­ها آن قدر زیاد است که هزینه چهارخطه کردن آنها در این منطقه بسیار بالاست. امیدواریم که زودتر انجام شود.

پایان پیام

گفت‌وگو: آرشین ساکی

عکس خبر: سجاد درویشی، مهر

کد خبر : 1686 ساعت خبر : 8:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1686
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشور موضوع تردد نفت کش های عراقی از محورهای مواصلاتی پلدختر را می بایست از طریق وزارت امور خارجه ، وزارت نفت ، سازمان مدیریت بحران ، و وزارت راه و شهرسازی پیگیری کنند ، وگرنه در استان امیدی به حل این مسئله وجود ندارد