مازوت فاتحه‌ی طبیعت لرستان را خواند

پایگاه خبری گلونی – رضا ساکی: بیچارگی‌های جنوب لرستان همچنان ادامه دارد و صدای طبیعت مظلوم این منطقه به گوش هیچ‌کس نمی‌‌رسد. نفت‌کش‌‌های عراقی خیلی زودتر از کم‌آبی و ریزگردها دارند طبیعت لرستان را به گورستان تبدیل می‌کنند. بنابر آمار روزانه به طور متوسط دو هزار و ۳۰۰ تریلر از محورهای جنوبی لرستان تردد می‌کنند که اغلب در جاده‌های منتهی به پلدختر واژگون می‌شوند و اغلب هم راننده‌ و یا رانندگان آنها در آتش می‌سوزند.

مسئولان استانی از لزوم چهارخطه کردن محور قدیم پلدختر می‌گویند و برخی هم تقصیر را بر گردن وزارت‌ نفت و وزارت راه می‌اندازند و برخی از بیمه نبودن این نفت‌کش‌ها گله دارند. نکته اصلی اما در پر پیچ‌وخم بودن این مسیر و ناآشنایی رانندگان عراقی و ایرانی با این مسیر است. همچنین استاندارد نبودن این نفت‌کش‌‌ها و سرعت بالا و خواب‌آلودگی رانندگان هم مزید بر علت است. از آغاز سال ۹۴ تا به حال ۱۴۴ هزار لیتر مازوت یا همان نفت سیاه وارد خاک جنوب لرستان و رودخانه‌ها‌ی آن به‌ویژه کشکان شده است:

۳ خرداد: یک دستگاه نفت‌کش تریلر حامل ۲۴ هزار لیتر نفت سیاه در محل حوالی روستای زورانتل شهرستان پلدختر واژگون و منجر به آلودگی رودخانه کشکان شد.

۵ خرداد: یک دستگاه تریلر نفت‌کش عراقی حامل ۲۴ هزار لیتر نفت سیاه که از کرمانشاه به سمت خوزستان در حرکت بود در منطقه تنگ‌فنی جاده پلدختر – اندیمشک واژگون شد.

۵ خرداد: یک دستگاه تریلر ایرانی در حوالی روستای ملاوی شهرستان پلدختر واژگون شد و ۲۴ هزار لیتر نفت سیاه وارد خاک منطقه شد،

۱۲ خرداد: واژگونی تانکر عراقی ۲۴ هزار لیتری حامل نفت سیاه در جاده ترانزیتی پلدختر – اندیمشک موجب آلودگی حاشیه این جاده شد.

۹ تیر:  بر اثر واژگونی  نفتکش عراقی ۲۴ هزار لیتر سوخت مازوت وارد خاک منطقه پلدختر شد.

۱۲ تیر: یک دستگاه تریلر عراقی به شماره ۱۱۹۴۰۷ سلیمانیه، در محور پلدختر -کرمانشاه در گردنه طول کش واژگون شد و ۲۴ هزار لیتر نفت سیاه وارد خاک منطقه شد.

کشکان از سرشاخه‌های کرخه است که با پیوستن به سمیره، کرخه نامیده می‌شود. کشکان شریان حیاتی جنوب لرستان است که آب کشاورزی بخش عمده‌ای از این استان را تامین می‌کند.

در ۲۷ فروردین ۹۴ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از پیگیری آلودگی ناشی از واژگونی تانکرهای سوخت در لرستان خبر داد و گفت که اقدامات خوبی در این زمینه آغاز شده است. خانم ابتکار در دیدار با استاندار لرستان گفت:  این موضوع در ابعاد داخلی از طریق هماهنگی با وزارتخانه های نفت و راه و شهرسازی و در بعد خارجی از طریق وزارت امورخارجه در حال پیگیری برای مرتفع شدن است و اقدامات خوبی نیز در این زمینه آغاز شده است.

البته مشاهدات در این زمینه نشان‌دهنده این واقعیت است که هنوز آن چیزی که باید آغاز بشود آغاز نشده است و آلودگی فلزات سنگین دیگر در کمین آب و خاک منطقه نیست و رسما آب و خاک منطقه را آلوده کرده است.

کد خبر : 1730 ساعت خبر : 10:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1730
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات