وزارت جهاد کشاورزی به کاشت برنج افتخار نمی‌کند

به گزارش پایگاه خبری گلونی، کاوه خاکسار مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با حضور در برنامه «پیشخان عصر» رادیو جوان به نکاتی پیرامون کشت برنج در کشور اشاره کرد. گفت‌وگوی خانم صداقتی را با ایشان بخوانید:

آقای مهندس ما عکس‌­های برنج‌­کاری را در استان‌های کم آب به روش غرقابی دیدیم، خیلی اسفناک بود. وزارت جهاد کشاورزی گفته بود حمایت نمی‌­کنیم بلکه جلوگیری می‌­کنیم. پس قضیه چیست؟

ببینید ما قانون منع کشت که نداریم. فعلا می­‌توانیم توصیه کنیم و حمایت نکنیم از کسانی که برنج می­‌کارند ولی واقعیت این است که خود کشاورزان عزیز ما کشاوران فهیمی هستند و باید درک کنند که کشت برنج، کشت پرآبی است و با این وضعیت کشور به خصوص در زمینه آب کشت برنج به هیچ عنوان صلاح نیست و ما توصیه نمی­‌کنیم.

آقای مهندس یک جا توصیه نکردن است و یک جا خواهش کردن و گفتن اینکه این کار به نفع سرزمین و مملکت نیست و یک جا هم این است که باید جلوی افراد را گرفت، چون با توضیح راضی نمی­‌شوند. ضمن اینکه آقای کشاورز معاون وزیر، در جمله­‌شان گفتند که وزارت جهاد کشاورزی جلوگیری خواهد کرد یعنی اینکه دستش باز است برای انجام این کار.

ببینید اگر قرار باشد ما آب را در اختیار کشاورزان قرار دهیم مطمئنا درخواست می­‌کنیم که آب به کشاورزان برای کشت برنج داده نشود ضمن اینکه ما توصیه می­‌کنیم اگر برنج نکارند و الگوی کشت‌­شان را عوض کنند به آنها کمک می­‌کنیم تا کشت دیگری را انتخاب کنند که آب کمتری لازم داشته باشد و افزایش کالای مصرف آب را بالا ببرد. ما در برنج غیر از دو استان گیلان و مازندران کالای مصرف آب در حد بسیار پایینی است. به ازای یک متر مکعب آب بیشتر از ۱۸۰ تا ۲۰۰ گرم برداشت برنج نداریم در حالیکه در دنیا این عدد ۵۰۰ گرم است و ما نمی­‌توانیم به آن عدد برسیم.

حالا یک سوال اینکه این روند برنج کاری در چنین مناطقی از کی شروع شده است؟ قبلا هم بوده؟

بله در خیلی از مناطق کشور از قدیم برنج‌­های محلی کشت می­شده است ولی آن موقع چون مشکل آب نبود و ما داشتیم از ذخایر آبی استفاده می­‌کردیم متوجه نبودیم. کار کارشناسی انجام نمی­‌دادیم و برنج هم می­‌کاشتیم اما الان این قضیه توجیه‌پذیر نیست ضمن اینکه الان اگر آمارها نگاه کنیم مرتب سطح کشت برنج در سایر نقاط کشور در حال کاهش است. ما در گیلان و مازندران با وجودی که میزان بارندگی بالای هزار میلیمتر است باز مشکل کشت برنج را داریم و الان خیلی از اراضی مازندران دچار کم‌­آبی است.

ولی الان مسئولین استان‌­های ایلام، لرستان و یا اصفهان با افتخار اعلام می­‌کنند که ما این مقدار برداشت برنج داشتیم و صادر هم کرده­‌ایم. منظورم این است به این کار افتخار هم می­‌شود.

در مجموعه وزارت کشاورزی فکر نمی­‌کنم که مسئولی در استان اصفهان یا استانی که آب ندارد با افتخار اعلام کند. البته آمار را مجبورند اعلام کنند اما با افتخار فکر نمی­‌کنم اعلام کنند.

به نظر شما بهترین کار به عنوان قدم اول چیست؟

بهترین کار این است که فرهنگ استفاده از آب را به همه آموزش دهیم و این به نظر من مهمترین کاری است که در رسانه ملی صدا و سیما می­‌تواند انجام شود که مرتبا اطلاع‌رسانی شود که ما مشکل آب داریم و این پیام را برسانیم. البته عرض کردم  که کشاورزان ما کشاورزان فهیمی هستند و خیلی زود متوجه می­‌شوند حتی تا الان هم خیلی‌­ها متوجه شده­‌اند. در حال حاضر نسبت به سال گذشته ما حداقل ۳۵ درصد کاهش سطح زیر کشت را داریم و کم کم سعی می­‌کنیم این را به حداقل برسانیم.

البته فرهنگ­‌سازی زمان می‌­برد و در واقع سرعت فرهنگ­‌سازی به سرعت تمام شدن آب نمی­‌رسد. اگر اشتباه است این دیدگاه تصحیح بفرمایید.

نه. مطمئن باشید ما در کنار رسانه ملی الزام خواهیم کرد و مرتب اطلاع‌رسانی می­کنیم. عرض کردم که ما نسبت به سال گذشته کاهش داشتیم که این امیدوار کننده است و این روند رو به افزایش است در مورد عدم کشت برنج. مثلا در خوزستان و یا فارس خیلی کاهش داشته­‌ایم.

این کاشت برنج دلیلش سود آن است؟

بله برنج درآمد خوبی دارد. البته زحمت زیاد هم دارد ولی خب این سود زیاد هم میزان مصرف آب را توجیه نمی­‌کند و به نظر بنده آب تنها چیزی است که قیمت ندارد چون آب را نمی­‌توانیم تولید کنیم.

پایان پیام

کد خبر : 1655 ساعت خبر : 8:25 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1655
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات