وضعیت کشکان در کمیسیون کشاورزی در حال بررسی است

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: وضعیت کشکان در کمیسیون در حال بررسی است.

مهندس «محمدتقی توکلی» اظهار کرد: وضعیت کنونی رودخانه کشکان را در کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح کردیم که با ارائه راهکاری بتوان آن را از وضعیت فعلی خارج کرد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در چندسال اخیر با کمبود بارش و تغییر رژیم بارشی در استان به‎ویژه شهرستان پلدختر مواجه‎ایم که کشاورزان نیز با برداشت‎های بی‎رویه خود باعث خشک شدن آب رودخانه کشکان شدند.

توکلی ادامه داد: باید استفاده از آب در منطقه محدود و کشت‎های آبدوست نیز ممنوع شوند. همچنین با تعیین حق‎آبه تأثیرات منفی خشکی را کاهش داد تا مشکل تا حدی برطرف شود.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: اگر هرچه زودتر برای احیای کشکان فکری نشود فاجعه بزرگ زیست محیطی در منطقه به‏‎وقوع خواهد پیوست. باید در این زمینه دولت سرمایه‎گذاری کند و راهکاری مناسب ارائه دهد.

وی تصریح کرد: هم‌چنین از طرفی دیگر کشاورزانی که در حریم این رودخانه کشت دارند باید خسارت آنها با تشکیل یک ستاد بحران در استان برآورد و به آنها کمک مالی شود، چون امرار معاش آنها به این محصولات وابسته است.

پایان پیام

رودخانه کشکان

رودخانه کشکان سیل خیزترین رودخانه استان لرستان است؛ و سرچشمهٔ اصلی رودخانهٔ کرخه می‌باشد

حوزه آبریز کشکان با مساحت ۹۷۷۵/۶۶ کیلومتر مربع در ناحیه جنوب غربی ایران واقع شده‌است. این حوزه بخش مهمی از سرشاخه‌های پرآب رودخانه کرخه را تشکیل می‌دهد این رود در ۵ کیلومتری شهر ویسیان در روستایی به نام دواب به رودخانه گلال خرم آباد می‌پیوندد و حدود یک سوم خاک لرستان را در بر می‌گیرد و بخش عمده آن از شهرستان سرابدوره چگنی سرچشمه گرفته و می‌گذرد و رودهای کوچکتری از شهرستان‌های نورآباد، خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر در طول مسیر به آن اضافه می‌شوند.

حوزه آبخیز رودخانه کشکان در تقسیم‌بندی هیدرولوژی ایران جزئی از حوزه آبریز خلیج فارس به حساب می‌آید.[۲]

در جریان سیل ابتدای سال ۱۳۹۸، دبی این رود از ۴۶۰۰ متر مکعب در ثانیه عبور کرد.

کد خبر : 2177 ساعت خبر : 8:53 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2177
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات