وقتی رشتی‌ها متأسف بودند

به گفته مدیرکل هواشناسی گیلان در حوزه مرکزی شهر رشت، ۴۰ روز است که باران نباریده است. این ۴۰ روز نباریدن باران من را به یاد یک  ۴۰ روز معروف انداخت.

به گزارش پایگاه خبری گلونی، عباس مسعودی موسس و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در نوروز سال ۱۳۰۷ به گیلان می‌رود. از روزی که وارد رشت می‌شود باران می‌بارد. شدت بارش باران در رشت طوری است که نمی‌تواند حتی از خانه بیرون بیاید.

او فقط هنگامی که باران کمی آرام‌تر می‌بارد می‌تواند گزارش‌‌هایی تهیه کند. این روزنامه نگار در کتاب «یادداشت‌های مسافرت گیلان» نوشته است: «گاهی که هوا قدری بهتر می‌شد یعنی باران از شدت خود می‌کاست وقت را غنیمت شمرده و به دیده و بازدید دوستان گیلانی خود می‌رفتیم. همه جا صحبت از بارندگی بود. خود اهالی رشت بیشتر از ما متأسف بودند و می‌گفتند چهل روز است آرزوی دیدن آفتاب را می‌کشیم.»

این روزنامه‌نگار فاصله بین رشت و لاهیجان را از میان جنگل‌های انبوه و با دو بار گذشتن از سفیدرود طی می‌کند و مکرر به طبیعت انبوه این مسیر اشاره می‌کند. البته نباریدن باران در این فصل در گیلان دلایل متعددی دارد اما فراموش نکنیم که تعرق درخت در گیلان باعث افزایش بارش باران می‌شود. آیا تنک شدن جنگل‌ها در این سال‌ها تاثیری بر بارش‌ها گذاشته است؟ آیا در ۸۷ سال پیش رشت ۴۰ روز بی‌باران را به خود می‌دیده است؟

پایان پیام

عکس: مرتضی رفیع‌خواه،‌فارس

باران

باران (پارسی میانه: واران) قطرات ریز آب است که در نتیجه فشردگی بخار آب موجود در جو زمین شکل می‌گیرد و هنگامی که به اندازه کافی سنگین شد، تحت تأثیر نیروی گرانش سقوط می‌کند.

علت اصلی بارش باران جابجایی هوای مرطوب بعلت اختلاف دما و رطوبت است که به جبهه‌های هواشناسی معروف است. اگر رطوبت به اندازه کافی و بسمت بالا حرکت کند، بارش از ابرهای همرفتی (که دارای حرکت عمودی به سمت بالا هستند) مانند کومولونیمبوس (ابرهای رعد و برق) رخ می‌دهد.

کد خبر : 1665 ساعت خبر : 8:29 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1665
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات