کردوانی: بحران خشکسالی نمود سیاست‌های اشتباه حوزه آب است

پدر علم کویرشناسی ایران معتقد است که اگر امروز در اقصی‌نقاط کشور با موضوعی به‌نام بحران خشکسالی در ابعاد مختلف مواجه هستیم، این مشکل نمود سیاست‌های اشتباه حوزه آب است.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، پرفسور پرویز کردوانی در همایش بحران آب و احیای دریاچه‌های طشک و بختگان که در بخش آباده طشک استان فارس برگزار شد، گفت: سیاست‌های اشتباه در حوزه آب اکنون با بحران خشکسالی نمود یافته و ما اکنون تاوان سیاست‌های اشتباه سال‌های گذشته پس می‌دهیم .

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هنوز هم برخی از این سیاست‌های غلط در کشور اعمال می‌شود، وضعیت کنونی دریاچه‌های بختگان و طشک، دریاچه فامور، ارومیه و دیگر دریاچه‌های خشک شده کشور را نمود عینی اعمال نظرهای اشتباه گذشته دانست و خاطرنشان کرد: برخی از این دریاچه‌ها مانند طشک و بختگان ممکن است با آب بیشتر در سال‌های آینده احیا شوند اما جایی مانند دریاچه ارومیه دیگر احیا نخواهد شد چون این دریاچه بیمار است و خشکسالی آن را بیمار کرده.

کرودانی ادامه داد: متاسفانه منابع آب کشور در دهه‌های اخیر با برداشت‌های بی‌رویه و استفاده‌های غیر متعارف غارت شده است و ما اکنون در شرایط کاملا بحرانی قرار داریم.

این استاد دانشگاه چاه‌های آب کشاورزی مجاز و غیرمجاز عامل غارت آب‌های زیر زمینی دانست و گفت: در منطقه‌ای که ظرفیت استحصال و بهره‌برداری از ۴۰ چاه آب وجود دارد، ۱۴۰۰ چاه حفر شده، از این روند هیچ تعبیری به جز غارت منابع آب نمی‌توان داشت.

وی با تصریح اینکه روش‌های توصیه شده مانند آبیاری قطره‌ای و بارانی برای بخش کشاورزی، راهکار مناسب برای بحران موجود بخش آب نیست، تاکید کرد: متاسفانه بخش عمده‌ای از بحرانی که با آن دست به گریبان هستیم ناشی از فشارهای سیاسی و ندانم کاری‌هایی است که چاره حل هر مشکلی را فشار بیشتر بر بخش کشاورزی می‌دانستند.

سیاست‌های اشتباه حوزه آب

کردوانی با بیان اینکه قنات‌ها احیاگر تالاب‌ها و دریاچه‌ها محسوب می‌شوند، گفت: بحران آب از زمانی شروع شد که ما به قنات‌ها بی توجهی کردیم و به دنبال حفر چاه‌های عمیق و نیمه عمیق رفتیم‌، چاه‌ها همه آب‌های موجود در زمین را مکیدند و به سطح خاک آوردند و بحران زا شدند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: منطقه‌ای مانند جهرم دراستان فارس که از عمق ۱۰۰ متری آب برداشت می‌کرد اکنون از ژرفای ۵۰۰ متری آب را بیرون می‌کشد تا باغداری کند، این روش با هیچ توجیه علمی قابل استناد نیست.

کردوانی همچنین گفت: تداوم رویکردهای فعلی در استفاده از آب‌های زیرزمینی پیام‌های ناخوشایندی چون نشست زمین، زلزله، رواج بیماری‌های پوستی، خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌ها را به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: در برخی از دشت‌ها چون دشت تهران جاده‌ها در حال فرونشست است و من نگران خطوط ریلی هستم که در نشست زمین کمر بشکند و حوادث ناگوار به دنبال بیاورد.

پدر علم کویرشناسی ایران با بیان اینکه باید نگاه توسعه شهری در کشور تغییر کند، گفت: دولت نباید همه امکانات بهره‌برداری از آب را به شهرها و تامین آب شهرها بدهد و روستاها و بخش کشاورزی دراین میان رها شوند، توسعه باید متوازن و پایدار باشد.

پایان پیام

کد خبر : 2236 ساعت خبر : 9:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2236
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات