کشف پنج دلیجه از مرکز فروش پرندگان خلیج‌فارس

به گزارش پایگاه خبری گلونی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران و یکی از کارکنان این اداره در یک سرکشی نامحسوس به مرکز فروش پرندگان خلیج فارس موفق به کشف هفت پرنده غیرمجاز شدند.

 پنج بهله دلیجه و دو قطعه باقرقره در روز جمعه پنجم تیرماه در این محل کشف و ضبط شد و جهت تیمار و مراقبت تحویل کلینیک حیات‌وحش پردیسان گردید. پرندگان در کلینیک مداوا شدند و فعلا در این مرکز نگهداری خواهند شد.

پایان پیام

در مورد دلیجه

دِلیجه پرنده‌ای شکاری از سرده شاهین (شاهین نام عمومی ۳۷ گونه پرنده شکاری است که در سردهٔ Falcon قرار می‌گیرند و در تمام قاره‌های جهان به جز قطب جنوب زندگی می‌کنند. ) است که در آسیا، اروپا و آفریقا زندگی می کند. دلیجه چند گونه دارد که دو گونه دلیجه معمولی و دلیجه کوچک در بیشتر مناطق ایران، در دشتها و کشتزارها و حتی در شهرهای بزرگ مانند تهران، به‌صورت مهاجر و بومی، دیده می شوند.

دلیجه از جوندگانی مانند وُل (جانوری شبیه به موش)، پرندگان کوچک و همچنین، حشرات و خزندگان تغذیه می کند. این پرنده، هنگام شکار، روی محل مرتفعی می‌نشیند یا در هوا در جا بال می زند، و اگر باد بوزد، با حرکات ظریف و دقیق پر و بال، خود را در هوا شناور نگه می دارد، آنگاه شیرجه می‌رود و طعمه‌ای را که یافته است شکار می کند.

تولیدمثل

دلیجه در اکثر اوقات روی درخت لانه سازی می‌کند و بیشتر از لانه‌های خالی پرندگان دیگر استفاده می‌کند معمولاً بین ۳تا۷تخم می‌گذارد و طبق شواهد والدین حداقل دو جوجه را به بلوغ می‌رسانند. فصل تخم‌گذاری و جوجه آوری این پرنده نیز مثل اکثر پرنده‌ها و جانداران بهار است. اوایل اردیبهشت تخمگذاری می‌کند. ۲۸ تا۳۲ روز روی تخم‌ها می‌خوابد و تا اوایل تابستان جوجه‌های خود را به طبیعت تحویل می‌دهد.

جوجه‌ها بعد از ۵ تا۶ هفته لانه را ترک می‌کنند و چالش‌های جدید خود را شروع می‌کنند.

 

کد خبر : 1620 ساعت خبر : 10:20 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=1620
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات