گزارش اختصاصی/ سیل و ماجراهایش

به گزارش پایگاه خبری گلونی شامگاه یکشنبه خبری منتشر شد که طی آن محمد تقی ایرانی معاون استاندار کرج گفت: توفان و رگبار شدیدی درسطح شهرستان کرج رخ داده است که تلاش امدادگران برای پیدا کردن حادثه دیدگان ادامه دارد. ایشان اضافه کرده بود قطع برق و یک طرفه بودن جاده چالوس امکان پیدا کردن حادثه دیدگاه را سخت‌تر کرده است.

البته ناگفته نماند که به گفته آقای ایرانی متاسفانه برخی از آقایان مدیرانی که عضو ستاد بحران هستند، مرخصی بودند و مجبور شدند نفرات دوم و سوم این دستگاه‌ها را احضار کنند. براساس آخرین آمار مدیرکل بحران استان تهران از افزایش تعداد جانباختگان در حوادث دو استان تهران و البرز به ۱۴ تن، خبر داد. صبح امروز سرهنگ نادر رحمانی سرپرست مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از بازگشایی محور هراز خبر داد و گفت: محور چالوس هم‌چنان مسدود است.

معاون استاندار البرز گفته است: ما بارها گفته بودیم که این یک طرفه شدن جاده چالوس مشکل‌ساز است و متاسفانه امروز و در زمان وقوع حادثه، مشکلات نمایان شد.

اما صبح دیروز مدیر کل ستاد بحران استان البرز خبر داد که در محور کرج – چالوس در محدوده آسارا و روستای سیجان ۵ تن کشته و بیش از ۱۰ تن مفقود شدند. ابوالقاسم باقری همچنین از گم شدن ۵۰ دستگاه خودرو در سیل محور کرج – چالوس محدوده آسارا هم خبر داد و اضافه کرد که حتی احتمال افزایش آمار کشته شدگان هم وجود دارد. ایشان گفت همچنین طغیان رودخانه و وقوع سیل در منطقه بالا طالقان باعث خسارت به زمین های کشاورزی شده است و ۲ پل را هم در این منطقه تخریب کرده.

عباس صفری، مدیر راهداری اداره کل راه وشهرسازی استان البرز گفته است هرچند در سال جاری اعتباراتی ازمنابع ملی برای برخی طرح‌ها مانند نصب علایم، ترمیم ابنیه و پل و خط کشی جاده کرج – چالوس اختصاص یافته اما اعتبار لازم برای بازسازی نقاط حادثه دیده پیش‌بینی نشده .حالا سه نقطه آسیب دیده این جاده شامل دره‌ده در کیلومتر ۴۴، شهر آسارا و پیچ بعد از شهر آسارا نیاز به ترمیم و بازسازی کامل دارند که عملیات ترمیم این نقاط تا چهار روز آینده ادامه دارد.

آقای صفری یکی از علل سراریز شدن سیلاب به سمت جاده کرج – چالوس را، تعرض ساخت و سازها به حریم رودخانه کرج دانست و گفت: هدایت رودخانه به سمت جاده سبب شده تا آسیب‌پذیری این مسیر پر رفت وآمد کشور بیشتر شود. آقای صفری میزان خسارت وارده به این جاده را افزون بر۴۰۰ میلیارد ریال دانسته که اضافه کرده انتظار می‌رود مسئولان استان البرز با تخصیص اعتبار ویژه، اداره کل راه و شهرسازی استان را در بازسازی سریع آن یاری بدهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین هم دیروز گفت: بارندگی عصر یکشنبه موجب جاری شدن سیل و آبگرفتگی برخی اماکن روستایی در آبگرم و در منطقه الموت شده است که یک نفر کشته و از یک نفر دیگر هم فعلا خبری نیست.
آقای آهنی گفت: وزش تندباد هم در آزاد راه قزوین – تهران موجب قطع برق روشنایی آزادراه و برخی اماکن خدمات رفاهی این محور شده است.

به نقل از ایسنا مدیر راهداری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین امروز عنوان کرد: با تلاش چهار اکیپ راهداری به همراهی ۱۰ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و نیمه‌سنگین مسیرهای ارتباطی ۲۰ روستا به طول تقریبی ۷۰ کیلومتر که بر اثر وقوع سیل کماکان دچار مشکل هستند تا پایان امروز بازگشایی می‌شوند.

وی از خسارت به تاسیسات و تجهیزات ایمنی راه از قبیل چهار دستگاه چراغ چشمک‌زن و ۸۰ مترمربع از تابلوهای اطلاعاتی در حوزه راه و شهرسازی آبیک خبر داد و گفت: خوشبختانه برغم آب شستگی ۲۰ کیلومتر از شانه محور طالقان، خللی در تردد خودروها در منطقه یاد شده وارد نیامده است و محاسبه برآورد ریالی خسارات وارده در روزهای آتی به اطلاع عموم هموطنان عزیز خواهد رسید.

از طرف دیگر بارش باران تابستانی باعث وقوع سیل در سقز کردستان شده ودر مدت زمان نیم ساعتی‌اش خسارت‌هایی را به اموال مردم وارد کرده.
تغییر ناگهانی هوا، رعد و برق و بارش شدید رگبار هم مردم کلاردشت را غافلگیر و حتی بارش برف ارتفاعات علم‌کوه رو سفید پوش کرده است.
ابوالفضل قناعتی، شورای شهر تهران هم راجع به تلفات تهران گفته: به دلیل بارندگی مقداری از کوه‌های سمت امامزاده داود ریزش کرده است، ریزش کوه چندتا درخت را هم در مسیرش شکانده که حرکت کرده و در مسیر پل کیگا قرار گرفتند. تعدادی از شهروندان هم که در این مسیر بودند جانشان را از دست دادند.

البته آقای قناعتی آمار قطعی نداده اما حدودا ۲۰ نفری هم اینطوری تلف شدند.
دیروز آقای عابدی جانشین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت در بعضی از نقاط بزرگراه‌های پایتخت هم آب‌گرفتگی رخ داده اما شدت آب‌گرفتگی در معابر و بزرگراه‌های غربی بیشتر بوده البته ایشان از شکستن یک درخت هم در خیابان شریعتی تهران خبر داده که خیابان شریعتی را مسدود کرده است.

هادی رحمتی، مدیرکل بحران استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا گفته روز شنبه سازمان هواشناسی وقوع گردو خاک و وزش باد را پیش‌بینی کرده اما چیزی از سرعتش به ما اعلام نکرده است.
آقای رحمتی گفته با پیگیری‌هایی که انجام دادیم این باد بین ۷۵ تا ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت داشته و منشا آن هم استان البرز بوده که پس از عبور از شهرستان های شهریار، ملارد، رباط کریم و اسلامشهر به تهران رسیده.

اما حسین طلا، رئیس مجمع نمایندگان استان تهران هم اظهار نظر جالبی داشته که : شدت بارندگی و شکسته شدن آب بند کارگاه چینی‌ها برای آزاد راه تهران شمال موجب شده حجم آب با سرعت بالا وارد رودخانه شود و سیل راه بیفتد.

ایشان گفته تا کنون ۶ جسد نیز در منطقه پیدا شده و دو کارگر چینی هم جانشان را از دست دادند. مجمع نمایندگان تهران در این هفته دستور کار خود را به صورت فوق العاده به این موضوع اختصاص می‌دهد و روز چهارشنبه نیز کم و کیف موضوع با حضور مسئولان بررسی می‌شود.
به نقل از ایسنا ستاد بحران شهر تهران ساعت ۱۰ صبح امروز به ریاست فرماندار تهران در محل فرمانداری تشکیل جلسه داد.

وی با تکذیب خبر ۲۰ کشته در جریان سیلاب روز گذشته در این منطقه گفت: تا این لحظه تنها ۶ کشته گزارش شده است که از این شش کشته یک نفر تبعه کشور چین بوده که در آزاد راه تهران شمال مشغول کار بوده است و یک نفر نیز از بومیان منطقه بوده است و سایر کشته شدگان از مسافران حاضر در مسیر جاده امامزاده داوود بوده‌اند.

پایان پیام

گزارشگر: آرشین ساکی

کد خبر : 2143 ساعت خبر : 2:49 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2143
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات