مفرغ‌های چندوجهی لرستان

مفرغ‌های چندوجهی لرستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، یکی از آثار ارزشمند تاریخی و فرهنگی سرزمین ایران که در زمان‌های دور و از تمدن‌های گذشته به دست ما رسیده مفرغ‌ های لرستان است.

از جمله موضوعاتی که پراکندگی نظرات باستان‌شناسان و محققان را در مورد مفرغ‌های لرستان به دنبال داشته است نقوش به کار رفته در این آثار و ارتباط آن با آیین‌ها و اساطیر باستانی ایران است.

مسئله اصلی درمورد این موضوع است که نقوش به کار رفته درمفرغ‌های لرستان تا چه حد از اساطیر ایران باستان الهام گرفته‌اند. ازمیان آثار مفرغی، بت‌ها یا سرمیل‌ها بیشتر کاربرد را در مراسم آیینی ومذهبی داشته‌اند و همراه مردمان آن سامان در هنگام مرگ بوده‌اند. حتی به عنوان پرچم نیز در هنگام نبرد ازاین اشیا استفاده می‌شده است. 

مفرغ‌های چندوجهی لرستان

پژوهش‌ها نشان می‌دهند هنرمندان فلزکار لرستانی تا حد زیادی از اسطوره‌های ایران باستان را در آثار خود مجسم کرده‌اند. از آنجا که هنر لرستان هنر مربوط به مردگان است استفاده از نقوش باعث می‌شده تا خدایان در جهان دیگر به کمک آنها بیایند. استفاده از نقوش چندوجهی و بت‌های چندوجهی نیز به این دلیل بوده که بسیاری از ایزدان اصلی زرتشتی و ایزدان  مشترک با آیین زرتشت و میتراییسم به صورت چندوجهی توصیف شده‌اند.

مثلاً مهر به صورت انسانی با هزارگوش و هزارچشم توصیف شده یا به شکل اسب، گاو و موجوداتی دیگر یا بهرام به همین صورت. بنابراین هنرمند فلز کار لرستانی برای اینکه بتواند قدرت این ایزد را مجسم کند او را به صورت‌های مختلف مجسم کرده و حیواناتی را نیز که توصیف کننده این ایزد هستند در کنار آنها قرارداده است.

منبع: چکیده پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته نقاشی دانشگاه الزهرا با عنوان «بررسی نقوش اساطیری مفرغ‌های چندوجهی لرستان» نوشته فاطمه زادسر.

پایان پیام

کد خبر : 3609 ساعت خبر : 11:43 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3609
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات