ابتکار: امسال گرم‌ترین سال ثبت شده جهان است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ضرورت فعالیت‌های پررنگ سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در زمینه همکاری با سازمان‌های مردم نهاد تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،  معصومه ابتکار در بازدید از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در جلسه مشترک این سازمان با سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای دولت یازدهم و دکتر روحانی همکاری دولت با تشکل‌ها و سازمان‌های صنفی و مردم نهاد اهمیت بسیاری دارد و این پیوند ثمرات بسیاری در شرایطی که با چالش‌های فراوانی مواجه هستیم می‌تواند داشته باشد.

وی با بیان اینکه وسعت موضوعات مربوط به سازمان نظام مهندسی بسیار است، گفت: امروزه رویکرد دنیا بدین صورت است که هرجا که صحبت از بهره برداری می‌شود، حفاظت و بهره برداری توأمان مطرح می شود.

در آمریکا بعد از جنگ جهانی قانون جدیدی در حوزه کشاورزی تصویب شد که به واسطه آن در اراضی متعلق به کشاورزی، کشاورز اول وظیفه حفاظت از خاک و آب را دارد و بعد می تواند زراعت کند در حالی که در ایران تنها وظیفه کشاورز تولید محصول است.

وی در ادامه افزود: در حالی که بر اساس نگاه اخلاقی و دینی امروزه در امر حفاظت منابع طبیعی تاکید وجود دارد که باید خاک مرغوب و آب کافی باشد تا کشاورز بتواند زراعت کند. باید اقلیمی وجود داشته باشد تا کشاورز بتواند تولید مناسبی داشته باشد. اینها مقدمات کشاورزی است که سالها در کشور ما نادیده گرفته شده و محیط زیست به وضعیت کنونی دچار شده است.

ابتکار با بیان اینکه در حوزه محیط زیست باید یک انقلاب در مواجهه با بحران‌های محیط زیستی رخ دهد، گفت: در حال حاضر حتی با تغییر رویکرد هم کاری از پیش نمی‌رود و الان زمانی است که باید انقلابی در زمینه کشاورزی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر فرصت مورد نظر برای احیای دریاچه ارومیه تمام شود امکان احیای آن دیگر وجود ندارد، تصریح کرد: از نظر سازمان زمین شناسی دریاچه ارومیه بعد از خشکی تبدیل به تپه نمک خواهد شد و در صورت گذشت زمان مقرر با وجود همه اعتبارات و تلاش‌ها نیز دریاچه احیا نخواهد شد و اگر جنگل‌ها نیز از بین رود امکان احیای آن وجود ندارد و در حال حاضر که ببر و شیر ایرانی از دست رفته و امکان برگشت ژن آنها و تنوع ژن وجود ندارد تنها می‌توان برای این وضعیت تاسف خورد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برای جامعه جهانی بعد از موضوع جنگ و صلح، موضوع محیط زیست مهم است و در حال حاضر به لحاظ تغییرات آب و هوایی دنیا به سمت افزایش دما می‌رود، اظهار کرد: امسال گرم‌ترین سال ثبت شده جهان بوده است و در ایران بین یک تا یک و نیم درجه افزایش دما وجود داشته که اولین تاثیر و زیان این افزایش دما متوجه منابع طبیعی خاص بخش کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه این مشکلات شکل عاجل پیدا کرده و در دوره‌ای مورد غفلت و کم توجهی قرار گرفته بود، گفت: در حال حاضر در یک آستانه حساس قرار داریم و اگر درست تصمیم بگیریم تغییر جهت جدی اتفاق می‌افتد و انقلاب در حوزه محیط زیست رخ می‌دهد و می‌توانیم از این بحران جدی محیط زیست خارج شویم و کشاورزی را نجات دهیم.

ابتکار با تاکید بر اینکه کشاورزی در منطقه آذربایجانات به سمت افول خواهد رفت، تصریح کرد: با این روند به دلایلی که خود کارشناسان کشاورزی هم مدعی هستند بیشترین تاثیرهای منفی در صورت خشکی دریاچه ارومیه متوجه کشاورزی این منطقه خواهد شد.

وی با بیان اینکه خودکفایی در گندم برای کشور بسیار هزینه بردار بوده است، گفت: در این امر حتی معادلات اقتصادی درست هم لحاظ نشده و خودکفایی در گندم به قیمت بالایی تمام شده است و هزینه‌های بسیاری را به طبیعت و آینده تحمیل کرده است و با این اقدام لطمه زیادی به منابع کشور خورده و باعث اتلاف منابع شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در دولت کنونی حق‌آبه محیط زیست بعد از مصرف آب شرب در اولویت و اهمیت قرار دارد، گفت: در شرایط کنونی اهمیت حق‌آبه طبیعت و تالاب‌ها و دریاچه‌ها روشن شده است. چون منابع طبیعی به مردم و شهروندان خدمت رسانی می‌کنند و باعث استمرار زندگی می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه باید آمادگی برای ایجاد یک انقلاب در عرصه کشاورزی داشته باشیم گفت: بخشی از آن آمادگی‌ها در حوزه سیاست‌هاست و در حال حاضر خیلی از رویکردها نسبت به سابق عوض شده و رییس جمهوری مسائل محیط زیست را دقیق می‌بیند و جامعیت نگاه در حوزه محیط زیست در دولت وجود دارد.

ابتکار با اشاره به اینکه در قوانین و مقررات دولت در زمینه تغییر روش‌های کشت و آبیاری امیدواری‌هایی ایجاد شده است؛ اما هنوز کافی نیست چون مشکلات بیساری وجود دارد، افزود: برای مثال در مسئله گرد و غبار با یک موضوع کشوری، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای روبرو هستیم و گرد و غبار از آفریقا، عراق و … وارد کشور می‌شود و این به آن معناست که چالش‌ها بسیار گسترده است و تلاش دولت به تنهایی کافی نیست و احتیاج به واکنش قوی سازمان‌های غیردولتی مثل سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سرمایه انسانی متخصص این سازمان دارد.

وی با بیان اینکه اعمال تغییرات در حوزه مسائل فرهنگی کشاورزان کار دشواری است، اظهارکرد: ارتباط و پیوندی بین کارشناسان و کشاورزان وجود ندارد و با اینکه محل کار دانشجویان کشاورزی مزرعه و زمین است و ارتباط آنها با کشاورزان و حضورشان بر سر زمین در کشور ما هنوز محقق نشده است.

ابتکار افزود: کشاورزان نسبت به روش‌های مدرن یا حتی روش‌های سنتی که با همکاری جهاد کشاورزی در آذربایجانات برای احیای دریاچه ارومیه انجام می دهیم که بهره وری را افزایش و مصرف آب را کاهش می‌دهد، آگاهی ندارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه آموزش کشاورزان امری زمان‌بر است، گفت: تا به امروز در عرصه آموزش و کشاورزان موفق نبوده‌ایم. بنابراین پایه علمی و نظارت بر کار کشاورزان وجود ندارد و استفاده بی رویه از کود و سموم اتفاق می‌افتد که بسیار خطرناک است.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما بحث‌های تعیین ارزش واقعی آب و خاک امکان طرح شدن ندارند، ادامه داد: مرتعی که با قیمت فعلی و با روش کاملا غیر استاندارد دامداری می‌شود باید دید قیمت دام چقدر تمام می شود و آیا این امر اقتصادی است و ادامه آن با این شرایط محیط زیستی کشور توجیه اقتصادی دارد؟

ابتکار با اشاره به اینکه نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در حوزه دام و تغییر روش دامداری نیز می‌تواند ورود کند، اظهار کرد: مراتع به شدت در معرض آسیب هستند. برای مثال پارک ملی لار به عنوان یکی از ارزشمندترین پارک های ایران است که تعدادی از سازمان های دولتی مجوز چرا در این منطقه گرفته‌اند و دو سه برابر ظرفیت منطقه دامداری در این حوزه اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به وضعیت اورژانسی محیط زیست کشور تاکید کرد: پنج شنبه آینده هشت مرداد به عنوان روز نجات جنگل های ایران مشخص شده و قرار است یک کار جریان سازی اجتماعی را شروع کنیم و در این اقدامات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی می تواند موثر عمل کند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه افزود: سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در جریان سازی اجتماعی و فراهم کردن سرمایه اجتماعی باید فعال باشد که تا به حال فعالیت‌های این سازمان در این زمینه کمرنگ بوده است در حالی که باید این سازمان با توجه به غیردولتی بودن از امور اداری و بوروکراتیک خارج شود و جریان اجتماعی برای بیداری به منظور حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب جنگل‌ها، آلودگی‌ها و … ایجاد کند.

وی با تاکید بر اهمیت فعالیت‌های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در طرح‌ها و اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان می‌تواند در زمینه برنامه ششم توسعه هم در انتقال تجربیات گذشته موثر عمل کند.

ابتکار در ادامه افزود: باید برنامه کشاورزی و ساز و کار آن متناسب با تغییرات آب و هوایی ترسیم شود و در حال حاضر یک و نیم درجه افزایش دما را تجربه می کنیم که حتی دوران پساتحریم هم در یک نگاه واقع بینانه در زمینه کشاورزی نمی‌تواند موثر واقع شود.

وی با اشاره به اینکه انتقال فاضلاب و زباله و برداشت آب تنها تعریف و کارکرد رودخانه در کشور ما است گفت: باید رودخانه‌ها مظهر حیات شهر و کشاورزی ما باشند که در نظارت و برنامه ریزی مصرف آب رودخانه‌ها ضعف جدی داریم که باید سازمان نظام مهندسی عملکرد پررنگی در این حوزه ها داشته باشد و سازمان محیط زیست امکان همکاری را با این سازمان در مسائل آموزشی و پژوهشی را نیز دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه صندوق ملی محیط زیست فعال شده و آمادگی پرداختن به تسهیلات را دارد افزود: صندوق ملی محیط زیست را به عنوان شتاب دهنده سبز معرفی می‌کنیم و بخشی از صندوق متعلق به حوزه آب و منابع طبیعی خواهد بود که امکان همکاری با نظام مهندسی در این حوزه نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اقتصاد سبز گفت: در حال حاضر ۱۳ تالاب ایران را ارزشگذاری کرده‌ایم و خسارت‌های آب و خاک و منابع طبیعی را باید به صورت کمی و روشن درآوریم و در بحث تعلق یارانه به کشاورزان اعتقاد ما این است که نباید یارانه به آب و سم تعلق گیرد. بلکه یارانه باید به کشاورزان داده شود و یارانه را نباید طوری به نهادها بدهیم که به الگوی مصرف لطمه بزند و در حال حاضر در نحوه استفاده از سم و کود و آب و مرتع اشکال در تخصیص یارانه وجود دارد.

ابتکار در پایان افزود: در بحث اجرای برنامه‌های مدیریت مناطق حفاظت شده از همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در طرح‌های گردشگری طبیعی و اکوتوریسم و طرح‌های حفاظتی از گونه‌های زیستی استقبال می‌کنیم.

پایان پیلم

کد خبر : 2424 ساعت خبر : 8:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2424
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات