اخباری از انجمن مستندسازان سینمای ایران

ارد زند به عنوان رئیس هیئت مدیره‌ی انجمن مستندسازان سینمای ایران انتخاب شد

به گزارش پایگاه خبری گلونی روابط عمومی خانه سینما به نقل از انجمن مستندسازان سینمای ایران اعلام کرد، در اولین جلسه‌ی هیئت مدیره‌ی دوره یازدهم انجمن مستندسازان سینمای ایران  که با حضور تمامی اعضای هیئت مدیره و بازرس اصلی  انجمن برگزار شد، انتخابات داخلی انجام گرفت و  سمت‌های زیر به تصویب رسید:

ارد زند به عنوان رئیس هیئت مدیره، فرزاد توحیدی به عنوان نایب رئیس، غلامرضا کتال به عنوان دبیر، حمید جعفری سخنگو و بهمن­ کیارستمی به عنوان خزانه‌دار.

پیش از این مستندسازانی چون ابراهیم مختاری، بهرام عظیم‌پور، ناهید رضایی، هادی آفریده و مهرداد زاهدیان عضو هیأت مدیره انجمن مستندسازان خانه سینما بودند.

پایان پیام

در مورد سینما ایران

سینمای ایران عبارتی برای توصیف فیلم‌های سینمایی محصول ایران است.

پس از انقلاب تعدادی از کارگردانان ایرانی که از ایران خارج شدند، به ساخت فیلم در خارج از کشور مبادرت نمودند. همچنین تعدادی از فیلم‌ها که برای سینمای عامه‌پسند ایران به کار برده شد به «فیلمفارسی» مشهور شدند.

در ایران هر ساله روز ۲۱ شهریور به عنوان روز سینما گرامی داشته می‌شود.

ورود نخستین دوربین فیلم‌برداری (دستگاه سینماتوگراف) در زمان مظفرالدین‌شاه، به سال ۱۲۷۹ هجری خورشیدی، آغازگر تاریخ سینمای ایران است. مظفرالدین شاه در یکی از سفرهایش به فرانسه از دستگاه سینماتوگراف خوشش آمد و به میرزا ابراهیم‌خان صحاف ‌باشی دستور خریداری آن را داد. شاه که مجذوب کارناوالها و جشنواره‌های فرنگی بود دستور داد تا از کارناوال اسناند فیلم برداشته شود و این نخستین تصاویری بود که سینماتوگراف ابتیاع شده ضبط کرد.

نخستین محل پخش فیلم در سال ۱۲۸۳ توسط ابراهیم خان صحاف‌باشی در خیابان چراغ گاز افتتاح شد و در آن فیلم‌های کمدی کوتاه نمایش داده شد. اما نخستین سالن عمومی سینما توسط مهدی‌خان روسی در خیابان علاءالدوله افتتاح شد. او پس از مدتی با اجاره بالاخانه‌ای در خیابان لاله‌زار، سالن سینمای خود را به آنجا برد

کد خبر : 3715 ساعت خبر : 1:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3715
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات