اختصاصی/ خاطره محسن کیهان‌نژاد از استاد فقید نوری‌شاد

خاطره محسن کیهان‌نژاد از استاد فقید نوری‌شاد

به گزارش پایگاه خبری گلونی رحم‌خدا نوری‌شاد سُرنا نواز لرستانی، شب گذشته دارفانی را وداع گفت. مراسم تشییع پیکر ایشان امروز در شهرستان دورود انجام گرفت. محسن کیهان‌نژاد سُرنا نواز جوان لرستانی درباره ایشان به گلونی گفت:

مرحوم رحم‌خدا نوری شاد از اساتید بنده بود‌ که متاسفانه مدتی در بستر بیماری رنج برد و شامگاه گذشته در سن ۶۵ سالگی دارفانی را وداع گفت. مراسم خاک‌سپاری و تشییع پیکر ایشان امروز بعد از ظهر در شهرستان دورود (شهرستان محل سکونتش) با حضور جمع کثیری از هنرمندان لرستانی انجام گرفت.
مرحوم نوری‌شاد در طول مدت فعالیت هنری‌شان در جشنواره‌های متعددی چه در استان و چه خارج از استان حضور داشتند. سال ۸۶ بنده هم در جشنواره‌ای که در شهرستان بروجن برگزار شده بود به همراه ایشان بودم. اتفاقا در آن جشنواره به عنوان مقام اول، جایزه ویژه را دریافت کردند.
دس‌براری، نوای زاگرس، برف پیری، بهارمالگه، گل آتش از مجموعه آلبوم‌هایی است که مرحوم نوری‌شاد در آنها سُرنا‌نوازی کرده است. آلبوم «گهر» هم مجموعه‌ای از تکنوازی‌های ایشان است که در حال حاضر هم در بازار موجود است.
ویژگی قابل توجه ایشان نواختنن آهنگ‌های محلی با سُرنا بود، طوری که هرجا صحبتی از موسیقی محلی لرستان بود می‌بایست به گونه‌ای به ایشان رجوع شود.
خاطره‌ای که در ذهنم مانده، این که روزی در خدمت‌شان بودم و ایشان قطعه‌ای نواخت که به نظر من خیلی سخت آمد. راجع به آن که سوال کردم به من گفت حالا خیلی راه مانده که باید طی کنی. البته ایشان از لحاظ اخلاقی بسیار انسان متواضع و افتاده‌ای بود. برای درگذشت ایشان بسیار متاسفم و به خانواده آن مرحوم و جامعه هنری لرستان تسلیت عرض می‌کنم.

پایان پیام

در مورد سرنا

سُرنا یا سورْنا نام ساز بادی باستانی ایرانی است که از چوب ساخته می‌شود و از دسته سازهای دو زبانه است. سرنا‌ی محلی بیشتر با دهل نواخته می‌شود و در بعضی نواحی مانند بختیاری و دزفول از سرنای کوچک استفاده می‌شود.

 

کد خبر : 2297 ساعت خبر : 9:55 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2297
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات