اسم و هویت سمندر لرستانی باید حفظ شود

به گزارش پایگاه خبری گلونی چندی پیش خبر اکران یک فیلم با عنوان «فرمانروای زاگرس» منتشر شده که در توضیح آن نوشته شده بود: «تمامی درآمد از پخش این فیلم صرف کمک به همیاران سمندر در استان خوزستان خواهد شد.» این جمله واکنش خبرنگاران لرستانی را برانگیخت و کارشناسان محیط زیست لرستانی و غیر لرستانی درباره‌اش نوشتند و بر سازندگان و طراحان آن تاختند. بعد از واکنش‌ها به پوستر فیلم، عاقبت در پوستر جدید اصلاح مربوطه انجام شد و نام سمندر لرستانی آمد.

به همین مناسبت گفت‌و‌گویی داشتیم با مجید دریکوند، مدیر عامل انجمن مهندسین محیط زیست زاگرس و عضو شورای اطلاع رسانی سازمان محیط زیست کشور، ایشان در این باره به خبرنگار گلونی گفت:

«این سمندر لرستانی است و زیستگاهش هم فقط در لرستان است اصلا این امکان که استانی دیگر بتواند آن را به نام خودش ثبت کند وجود ندارد. اگر هم مثلا در خوزستان یا هرکجای دیگر دیده شود همان سمندر لرستانی است و این موضوع از سال‌ها پیش در همه مجلات و یا مقالات جهانی به نام لرستان ثبت شده. اگر در جایی دیگر سمندر لرستانی پیدا شده، به این خاطر است که برای سمندری که اغلب هم به طور قاچاق به آنجا برده شده است زیستگاه ساخته‌اند، یک زیستگاه مصنوعی. اشتباه مدیریتی صورت گرفته. وقتی گونه جانوری قاچاق می‌شود باید در زیستگاه اصلی‌اش رها شود اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده.

  پس این دلیل نمی‌شود که بتوان گفت سمندر خوزستانی است. من پوستر فیلمی که ساخته شده بود با نام فرمانروای زاگرس را هم دیده‌ام و بسیار منتقد هستم نسبت به آن. کارگردان فیلم گفته بود که به جای اینکه به فکر اسمش باشیم باید به فکر حفظ و نگهداری از آن باشیم. اما به عقیده بنده این صحیح نیست. اگر قرار باشد ما اسم و هویتش را بگیریم که خیلی بدتر است. خصصیات اکولوژیکی لرستان باعث حفظ این جانور شده پس نمی‌شود این را نادیده گرفت. نمی‌شود که سنجاب ایران را مثلا ما بگوییم سنجاب لرستان. در هر صورت هرچه از اینگونه اقدامات هم صورت بگیرد بی‌فایده است و سمندر لرستانی گونه اندمیک لرستان است و خواهد بود و این امکان که با نامی غیر لرستان معرفی شود وجود ندارد.»

پایان پیام

کد خبر : 3578 ساعت خبر : 9:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3578
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات