بارندگی اخیر ۱۰ میلیارد ریال به اراضی کشاورزی بروجرد خسارت وارد کرد

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا، مدیر جهاد کشاورزی بروجرد گفت: بارندگی اخیر ۱۰ میلیارد ریال به اراضی کشاورزی شهرستان بروجرد خسارت وارد کرده است.

رضا امینی افزود: بارندگی در پنج روستای شهرستان بروجرد باعث تخریب و وارد آمدن خسارت به کانال‎های آب، استخرهای آب کشاورزی و جاده‎های بین مزارع و اراضی باغی و زراعی شد.

وی اظهار کرد: اراضی کشاورزی روستاهای هزار جریب، کشت باغ، چشمه، بردبل و قلعه نو دالوندی از دهستان والانجرد در بارندگی‎های اخیر خسارت دیدند.

این مقام مسئول یادآور شد: بارندگی ۳۰ تیرماه در شهرستان بروجرد منجر به جاری شدن سیلاب در برخی از روستاها و اراضی کشاورزی این شهرستان شد.

پایان پیام

در مورد بروجرد

بُروجـِرد مرکز شهرستان بروجرد، دومین شهر پرجمعیت استان لرستان و سی و نهمین شهر پرجمعیت ایران است. این شهر در شمال دشت حاصلخیز سیلاخور قرار گرفته و قله‌های مرتفع گرّین از مجموعه رشته کوه‌های زاگرس، شمال غربی تا جنوب شرقی آن را دربر گرفته‌اند.

گرد و کرد در اسامی شهرهای ایرانی به معنای شهر، آبادی و ساخته و اثر هستند. اشکانیان و ساسانیان شهرها را بیشتر با پسوند گرد می‌ساخته‌اند همانند سوسنگرد، دارابگرد و بروگرد (بروجرد). عده‌ای نام درست بروجرد را ویروگرد دانسته‌اند که به معنای شهر و ساخته ویرو شاهزاده اشکانی است. کوهی در غرب بروجرد با نام ولاش نیز یادآور نام شاهان اشکانی است. اما معتبرترین نوشته‌ها، بروجرد را پیروزگرد دانسته‌اند که آن را به فیروز ساسانی منتسب می‌کند.

سعید نفیسی بروجرد را از شهرهای ساسانیان و اصل آن را بروگرد و ساخته از «بر» + «گرد» دانسته‌است که به معنای شهری است که گرد است و بر و میوه فراوان دارد. یزدگرد سوم پادشاه ساسانی پس از شکست از اعراب به منطقه بروجرد گریخت و سپاهیانش در آن محل بر + او + گرد آمدند و به این ترتیب نام این محل بَروگرد شد. در کتاب‌های تاریخی از بروجرد با نام‌های گوناگون نام برده شده‌است مانند بَروجرد، فلوجرد، اردکرد، یزدگرد، ولوگرد. روحبخشان در کتاب «جغرافیای تاریخی بروجرد» بیش از سی مورد از صورتهای مختلف نام این شهر را به تفصیل ذکر نموده‌است.

کد خبر : 2352 ساعت خبر : 5:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2352
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات