بزرگداشت شاگرد خلف استاد یاحقی در اندیمشک

به گزارش پایگاه خبری گلونی چهارشنبه شب، ۱۴ مرداد ماه آیین نکوداشتی برای نوازنده‌ی پیشکسوت شهرستان اندیمشک، استاد مهران صفوی برگزار شد.
در این مراسم که  در تالار خورشید اندیمشک در حضور جمعی از هنرمندان و هنر دوستان این منطقه‌ی لر نشین شمال خوزستان برگزار شد، از ویولونیست پیشکسوت کشور استاد مهران صفوی قدردانی شد.

این مراسم با مجری‌گری سعید فضلعلی‌پور آغاز و شرح مختصری از فعالیت‌های استاد صفوی گفته شد. بعد از آن شاعر جوان اندیمشکی حمزه کریم تباح‌فر به خوانش رباعی و غزل پرداخت. سپس با اجرای آقای فرشید قلاوند از شاگردان استاد صفوی با نواختن کمانچه و خوانندگی آقای برزگر برنامه ادامه یافت. پس از آن، فواد صفدری از خوشنام‌ترین شاگردان استاد صفوی به تک نوازی سه تار پرداخت. هنرنمایی این هنرمند اندیمشکی تشویق حضار و اساتید و هنرمندان این رشته را در پی داشت.

در پایان و بخش اصلی مراسم استاد مهران صفوی با میزبانی رییس ارشاد شهرستان اندیمشک آقای مهدوی به شرح مختصری از فعالیت‌های هنری خود و شاگردی در محضر اساتید موسیقی ایران، آقایان حسین و پرویز یاحقی پرداختند.

پایان پیام

پرویز یاحقی

پرویز صدیقی پارسی( مشهور به پرویز یاحقّی) (زادهٔ ۳۱ شهریور ۱۳۱۴ – درگذشتهٔ ۱۳ بهمن ۱۳۸۵)،موسیقی‌دان، آهنگساز، نوازندهٔ ویلون اهل ایران بود.

وی از کودکی نزد دایی خود حسین یاحقی زندگی می‌کرد و موسیقی را نزد او آموخت. از کودکی با هنرمندان نامداری نظیر ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، و علی‌اکبر شهنازی آشنا شد و مدتی نزد ابوالحسن صبا موسیقی آموخت. او در ۹ سالگی در رادیو نوازندگی کرد. نخستین آهنگ او برای غلامحسین بنان در برنامه گل‌های رنگارنگ بود به نام «ای امید دل من کجائی»، که هم‌اکنون نوار آن موجود است.

در سال ۱۳۴۲ دختر نوجوانی را به جامعه موسیقی معرفی نمود که مهستی نام گرفت. او در ضمن چند سال زندگی مشترک با حمیرا برای وی آهنگ‌هایی نیز ساخت. از او تکنوازی‌های بسیاری در ۵ص. گل‌ها باقی‌مانده که نوار آن موجود است. وی از بزرگترین بداهه نوازان موسیقی ایرانی می‌باشد و نام او و جلیل شهناز و حسن کسایی یادآور سه شهنواز بزرگ موسیقی ایران می‌باشد. سبک نوازندگی او بر بسیاری از نوازندگان، تأثیر گذاشت؛ از تأثیر پذیرفتگان ساز یاحقی می‌توان به سیاوش زندگانی، مجتبی میرزاده و بیژن مرتضوی و اسدالله ملک و صدرا فلاحی اشاره کرد.

 

 

کد خبر : 2891 ساعت خبر : 7:29 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2891
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات