خرم‌آباد شهر بلوط

لرستان سرزمین جنگل‌های بلوط است. همه ما بارها درختان بلوط را در جنگل‌های حاشیه شهر دیده‌ایم. بارها زیر آنها زیلو پهن کرده و در سایه‌شان نفسی تازه کرده‌ایم. اما فقط حاشیه شهر نیست که درخت بلوط دارد بلکه درخیابان‌های شهر خرم‌آباد هم درختان بلوط زیبا خودنمایی می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری گلونی آقای مظفر افشار پدر بلوط لرستان و مدیر انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست زاگرس درباره این درختان به خبرنگار گلونی گفت:
«در حال حاضر در سطح شهر خرم‌آباد درختان بلوط زیادی از ۱ ساله تا ۲۱ ساله داریم. این درختان در مناطق کیو، ژاندارمری، بلوار ولایت و… واقع شده‌اند. برای حفاظت از این بلوط‌ها با فضای سبز هماهنگ شده، به فرد چمن‌زن تا هرکس دیگری که به نوعی با این درختان در ارتباط باشد هشدارهای لازم داده شده که مراقب درختان باشند. همچنین در کنار درخت هم چوبی قرار داده شده که خودش نوعی علامت است. امیدواریم شهروندان عزیز هم قدر این سرمایه‌های طبیعی را بدانند. ناگفته نماند علاوه بر درختان در سطح شهر در حال حاضر ۸ هکتار درخت بومی هم در بام خرم‌آباد وجود دارد.»
یکی از معروف‌ترین این درختان، درخت بلوط واقع در خیابان ساحلی است که به گفته آقای افشار ۱۴ ساله است. عکس‌های این درخت را ببینید:

پایان پیام

در مورد بلوط

در دنیا بیش از ۶۰۰ گونه درخت بلوط وجود دارد. بیشتر درختان بلوطی که در دنیا وجود دارد، جزو درختان برگ ریز هستند و تنها چند زیرگونه از این درخت در دنیا یافت می شود که جزو درختان همیشه سبز است. از جالب توجه ترین خصوصیاتی که راجع به این درخت دیده شده، محل رشد آن است. درختان بلوط همگی در نیمکره شمالی زمین رشد می کنند. درختان بلوط را در جنگل های معتدل، مدیترانه ای و گرمسیری و حتی بر روی دامنه های کوه ها و به صورت پراکنده نیز می توانید ببینید. بر اساس آفت ها و عوامل دیگری همانند قطع درختان از حدود ۶۰۰ گونه درخت بلوط حدود ۷۸ گونه از این درختان در فهرست گیاهان در معرض خطر انقراض قرار گرفته اند.

کد خبر : 3156 ساعت خبر : 2:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3156
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات