مدیر ساخت‌و‌توسعه راه لرستان: خودمان نگران قطع شدن بلوط ۴۵۰ ساله بودیم

به گزارش پایگاه خبری گلونی درخت بلوط ۴۵۰ ساله در کیلومتر ۱۵ جاده خرم‌آباد- الشتر که در مسیر راه‌سازی واقع شده بود قطع نخواهد شد.

مهندس مریدی مدیر ساخت و توسعه راه استان لرستان در این باره به خبرنگار گلونی گفت:

«درخت تا الان قطع نشده و قطع نخواهد شد. متاسفانه درخت در مسیر واقع شده است. به مشاور طرح سپرده بودیم که هر طور شده راهی برای قطع نکردن درخت پیدا کند. بدون پیگیری هیچ سازمانی خودمان نگران قطع شدنش بودیم، اگر بخواهیم مسیر را عوض کنیم باید وارد زمین‌های کشاورزان شویم، گاهی معارضین با هیچ قیمتی راضی نمی‌شوند، ولی ما حاضر بودیم با هر هزینه‌ای که شده درخت را نگه داریم. امروز بنده با مشاور طرح تماس گرفتم و ایشان جواب قطعی داد که درخت قطع نخواهد شد و خدا را شکر راه حلی پیدا شده است.»

پایان پیام

در مورد درخت بلوط

تکثیر طبیعی این درخت از طریق کاشته شدن میوه آن صورت می‌گیرد. جوندگان خانواده سنجاب جهت ذخیره‌سازی میوه بلوط برای فصل زمستان آن را در عمق مناسبی دفن می‌کنند. فراموش کردن جای برخی از این میوه‌ها توسط سنجاب‌ها باعث می‌شود که در بهار سال بعد جوانه بزنند. این جوندگان موجب زایش مداوم جنگل‌های بلوط هستند. سنجاب‌ها از روی غریزه مقاوم‌ترین دانه‌ها را برای دفن کردن انتخاب می‌کنند و بنابراین احتمال سالم ماندن میوه در زیر خاک و جوانه زدن آن در سال بعد بالا می‌رود.

در سال‌های اخیر برخی کارشناسان از خطر انقراض سنجاب ایرانی گفته‌اند که در ادامه حیات جنگل‌های بلوط ایران نقشی اساسی دارند.

جست‌زنی (به دو صورت پاجوش و ریشه جوش) نیز از راه‌های تکثیر در برخی از گونه‌های بلوط است.

ترکیب شیمیایی

  • میوهٔ بلوط: نشاسته، پروتئین، قندهای مختلف مخصوصاً کوئرسیت، مادهٔ روغنی و بالاخره تانن دارد.
  • برگ و پوست بلوط: تانن ویژه‌ای به نام اسید کوئرسی تانیک محلول در آب، نوعی قند به نام کوئرسیت، یک مادهٔ تلخ به نام کوئرسیتین، لعاب، یک مادهٔ قرمز به نام قرمز بلوط دارد.

 

کد خبر : 3564 ساعت خبر : 12:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3564
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات