رودخانه‌های کوچصفهان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، در بخش کوچصفهان انواع نهرها و رودخانه‌ها جریان دارند که اغلب شعبه‌هایی از رودخانه‌ی سفیدرود هستند، رودخانه‌های کوچصفهان عبارتند از:

۱ ـ رودخانه‌سفید رود

رودخانه‌ی سفیدرود از کوه‌های زاگرس سرچشمه می گیرد و پس از عبور از زنجان، رودخانه‌ی شاهرود به آن می‌پیوندد و در کیاشهر به دریا می‌ریزد.

۲ ـ نورد norud

این نهر از کناره‌ی روستای بازقلعه از دهستان اسلام آباد (شاقاجی) سنگر از رودخانه‌ی سفید رود انشعاب یافته و توسط کانال‌های آبرسانی پرآب شده و در امتداد شمال از مشرق روستای لاله دشت، خشت مسجد، فرشم از دهستان بلسبنه‌ی کوچصفهان عبور کرده و سه شاخه از آن جدا شده که اولی از مشرق به سوی روستای گفشه در بخش لشت نشا و دومی به طرف جورکویه از دهستان نوشهر بخش خشک بیجار و سومی به سوی شهر خشک بیجار جریان می‌یابد و در انتها قبل از رسیدن به دریا به علت استفاده‌های کشاوری کلیه‌ی آن ها تحلیل رفته و به جویبار تبدیل می‌شوند.

۳ـ رودخانه‌ی اُشمک ušm∂k

از محل روستای حشکوا h∂škvâ از دهستان بلسبنه‌ی کوچصفهان، از سفیدرود سرچشمه گرفته و پس از اتصال آب های اضافه‌ی کشاورزی و تعدادی از جوی‌های آبرفتی، رودخانه‌های اشمک را به وجود آورده و در سمت شرقی روستای بالا گفشه لشت نشا عبور می‌کند، دبی آن m۳۱۴/۴ در ثانیه است. این رودخانه شهر لشت نشا را به دو قسمت کرده و در دهستان زیباکنار به دریا می‌ریزد.

۴ ـ رود آرماجو ârmâju

این نهر مسیر کوتاهی دارد، در محله‌ی حشکوا از سفید رود جدا شده و در انتها به علت استفاده‌ی آب کشاورزی در روستای مامودان از توابع دهستان کنارسر کوچصفهان به جویبار تبدیل می‌گردد.

۵ ـ تاشاجو tâšâ ju

این نهر مسیر کوتاهی دارد، در حشکوا از سفیدرود جدا شده و از شمال شرقی تا روستای لیچاه ličâ از توابع دهستان جیرهنده‌ی لشت‌نشا را مشروب می‌سازد.

 

۶ ـ میرزا جو mirzâ ju

این نهر از تاشاجو جدا شده و پس از مشروب ساختن رودبارکی، پیربست لولمان، فشتم، وارد آب بندان روستای نوشال و ماشک سپهداری می‌شود.

پایان پیام

کد خبر : 3194 ساعت خبر : 0:01 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3194
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات