سمندر لرستانی است حتی در خوزستان

سمندر لرستانی است حتی در خوزستان

به گزارش پایگاه خبری گلونی، وقتی می‌گوییم مفرغ‌های لرستان منظورمان مفرغ‌‌هایی است که در دوره مشخصی از تاریخ خلق شده‌اند و خالق آنها هم مردمی از قوم کاسیان یا کاسیت بوده‌ا‌ند که اجداد لرهای امروزی‌اند.

این مفرغ‌‌ها را در دنیا با نام مفرغ‌ لرستان می‌شناسند. یعنی همه جا می‌گویند Lorestān bronze. حالا اگر مفرغی مربوط به این دوره در ایلام کنونی یا کرمانشاه کنونی هم یافت شود به آن مفرغ لرستان می‌گویند نه مفرغ ایلام.

به طور مثال یک قطعه مفرغی در موزه ملی ایران وجود دارد که در ایلام کنونی کشف شده است اما در زمره مفرغ‌های لرستان است. مفرغ‌های لرستان اشیایی هستند که کاملا مشخص و معلومند و قریب ۹۹ درصد آنها در خاک لرستان کنونی به دست آمده‌اند و همچنان کشف می‌شوند.

سمندر لرستانی است حتی در خوزستان

سمندر لرستانی
سمندر لرستانی

سمندر لرستانی هم این گونه است نامش Lorestan Newt است و مثلا اگر در خوزستان هم دیده شود همان Lorestan Newt است نه چیز دیگر. چندی پیش خبر اکران یک فیلم با عنوان «فرمانروای زاگرس» منتشر شده که در توضیح آن نوشته شده بود: «تمامی درآمد از پخش این فیلم صرف کمک به همیاران سمندر در استان خوزستان خواهد شد.»

این جمله واکنش خبرنگاران لرستانی را برانگیخت و کارشناسان محیط زیست لرستانی و غیر لرستانی درباره‌اش نوشتند و بر سازندگان و طراحان آن تاختند. حقیقت آن است که این گونه اندمیک، لرستانی است و نمی‌توان به صرف دیدن شدن در مرز لرستان و خوزستان که البته آنجا هم لرنشین است به آن نامی دیگر داد. این سمندر هم مثل مفرغ است نامی جز لرستانی ندارد.

بعد از واکنش‌ها به پوستر فیلم، عاقبت در پوستر جدید اصلاح مربوطه انجام شد و نام سمندر لرستانی آمد.

 

پایان پیام

گزارش‌گر: رضا ساکی

کد خبر : 3121 ساعت خبر : 3:11 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3121
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات