سنگ لرستان در بازار ساختمان‌سازی اسپانیا

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از تسنیم، پدرو ویینا، سفیر اسپانیا ظهر امروز در دیدار با فعالان اقتصادی لرستان با بیان اینکه کشور اسپانیا هرگز مشکلی با ایران نداشته است، افزود: سال آینده با برداشته شدن تحریم‌ها همکاری‌های دو کشور ایران و اسپانیا وارد فاز تازه‌ای می‌شود.

وی افزود: در راستای گسترش همکاری‌ در فضای جدید به وجود آمده به‌زودی چند تن از وزرای دولت اسپانیا ازجمله وزیر امور خارجه، وزیر گردشگری و وزیر راه و شهرسازی به ایران سفر می‌کنند.

سفیر اسپانیا با تأکید بر اینکه در میان کشورهای اتحادیه اروپا، اسپانیا نزدیک‌ترین مواضع را با ایران داشته و هیچ‌گونه عنادی در مجامع بین‌المللی نداشته است، عنوان کرد: ما تحریم‌های اعمال‌شده توسط شورای امنیت را اجرا نکردیم؛ اگرچه به‌واسطه‌ عضویت در اتحادیه‌‌ اروپا ناگزیر از اجرای تحریم‌های این اتحادیه شدیم.

وی با اشاره به اینکه کشور اسپانیا طی ۲۰ سال گذشته در بسیاری از زمینه‌ها ازجمله کشاورزی، خودروسازی، هوافضا و علوم پزشکی حرف اول را در اروپا زده است، بیان کرد: اسپانیا در بحث گردشگری نیز دومین کشور گردشگر پذیر اروپا است.

ویینا بابیان اینکه درآمد اول کشور اسپانیا در صنعت گردشگری است، تصریح کرد: جمعیت اسپانیا ۴۴ میلیون نفر است که در طول سال، ۷۰ میلیون گردشگر از این کشور بازدید می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: هتل‌های زنجیره‌ای و حتی سواحل دریایی متمایز، ازجمله مزیت‌هایی است که اسپانیا آن‌ها را مبنایی برای پیشرفت و کسب درآمد قرار داده است.

سفیر اسپانیا بابیان اینکه بانک‌های اسپانیایی تا قبل از ۲۰۰۸ در ایران شعبه داشتند و آخرین بانک‌هایی بودند که از ایران رفتند، گفت: ممکن است امکان حضور دوباره‌ آن‌ها وجود نداشته باشد اما بانک‌های کوچک‌تر و محلی مشتاق به حضور در بازار ایران هستند کما اینکه اسپانیا آمادگی ورود به این برهه را به‌راحتی دارد.

وی با اشاره به اینکه سالانه یک‌میلیون ساختمان در اسپانیا ساخته می‌شود، اظهار داشت:در همین زمینه سنگ لرستان می‌تواند نقش مهمی در بازار ساختمان‌سازی این کشور داشته باشد.

ویینا افزود: اسپانیا تجربه‌ی بسیار خوبی در زمینه راه‌آهن و قطار سریع‌السیر دارد که  در این راستا می‌تواند تجربیاتش را در اختیار ایران بگذارد.

وی با اشاره به اینکه زعفران ایرانی به اسپانیا صادر می‌شود، عنوان کرد: کمبود آب یک واقعیت است و در همین زمینه توانسته‌ایم با تمرکز بر مدیریت بهینه، مصرف درست و لحاظ سیاست آب کمتر و کشت بیشتر بر این مشکل فائق آییم.

سفیر اسپانیا بیان کرد: ۹۰ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود که در همین زمینه با روی آوردن به آبیاری قطره‌ای و کشت گلخانه‌ای به پیشرفت‌هایی نائل‌آمده‌ایم به‌طوری‌که درسال دو تا سه بار می‌توانیم کشت داشته باشیم.

مرتضی هادی‌پور، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی خرم‌آباد، با اشاره به مشابهت‌های استان لرستان و کشور اسپانیا اظهار داشت: با توجه به بحران کم‌آبی اخیراً گرایش به کشت‌های گلخانه‌ای طبیعی است بنابراین مشتاقیم در این زمینه از تجربیات ارزشمند اسپانیا استفاده کنیم.

احسان ناصر عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرم‌آباد در این جلسه اظهار داشت: هدف از برگزاری این جلسه آشنایی سفیر با ظرفیت‌های لرستان و آشنایی با توانمندی‌های اسپانیا است.

وی بابیان اینکه اسپانیا در حوزه‌ گردشگری کشور موفقی است، افزود: اسپانیا در بخش کشاورزی و بهره‌برداری از منابع آب هم یکی از کشورهای سرآمد جهان است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی خرم‌آباد بابیان اینکه در ماه سپتامبر سه وزیر اقتصادی اسپانیا به ایران سفر می‌کنند، عنوان کرد: به‌منظور گسترش همکاری‌های دوجانبه این سفر می‌تواند فرصت خوبی برای رایزنی باشد.

وی بیان کرد: بنا به گفته‌ی مسئولان، اولویت ارتباطات اقتصادی بعد از توافق هسته‌ای با کشورهایی است که در تحریم‌ها موضع منفی علیه کشورمان نداشته‌اند و بر همین اساس اسپانیا جزء اولویت‌هاست.

ناصر  تصریح کرد: خوشبختانه بر اساس آخرین خبرها، وزارت نفت اعلام کرده که زمینه برای انجام صادرات مجدد نفت ایران به اسپانیا فراهم‌شده است کما اینکه در حوزه صادرات سنگ لرستان زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری با اسپانیا وجود دارد.

پایان پیام

کد خبر : 2659 ساعت خبر : 5:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2659
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات