سه تهدید عمده خرم‌آباد

سه تهدید عمده خرم‌آباد

به گزارش پایگاه خبری گلونی، این روزها خبرهایی شنیده می‌شود درباره پارکینگ‌سازی در خرم‌آباد. نگرانی مردم و روزنامه‌نگاران درباره تخریب خانه تاریخی آیت‌الله کمالوند و تبدیل آن به پارکینگ نگرانی و دغدغه درستی است. به نظر می‌رسد این روزها سه اتفاق شهر خرم‌آباد و هویت این شهر را (البته همین هویتی که برایش مانده) تهدید می‌کند. اولی همین روند پارکینگ‌سازی است.

از برنامه‌های شهرداری این چنین برمی‌آید که برنامه‌دراز مدتی برای سامان‌دهی ماشین‌ها و رفت‌و‌آمد اتومبیل‌ها در شهر ندارند. شهرداری خرم‌آباد مدت‌هاست که راه ساده را انتخاب کرده است. پارکینگ کردن بخشی از گلال خرم‌آباد و حالا خراب کردن خانه‌های تاریخی و تبدیل کردن آن به پارکینگ آن هم در محدوده بافت قدیمی خرم‌آباد. اگر روال پارکینگ‌سازی این گونه ادامه پیدا کند به زودی با پارکینگ‌های زیادی مواجه خواهیم شد اما این پارکینگ‌ها فقط می‌توانند در مدت کمی جوابگوی مردم شهر باشند. برای سامان‌دهی ماشین‌ها در شهر خرم‌آباد باید نگاه درازمدت داشت. با پارکینگ درست کردن کاری درست نمی‌شود کما اینکه همین روند پارکینگ‌سازی در شهرهای دیگر به بن‌بست خورده است. باید برای بافت سنتی شهر خرم‌آباد و خیابان‌های مرکزی آن چاره درازمدت اندیشید. با پارکینگ درست کردن مشکلی حل نمی‌شود. مثال عینی‌اش شهر رشت است. در مناطق مرکزی شهر رشت با پارکینگ‌های متعددی مواجه هستیم. در حد فاصل سبزه‌میدان تا میدان شهرداری شاید ده‌ها پارکینگ وجود دارد اما عملا این پارکینگ‌ها دردی از ترافیک آن منطقه حل نکرده است.
البته برای پارکینگ‌سازی نیاز به فضا هم هست. حالا مثلا خانه آیت‌الله کمالوند هم تبدیل به پارکینگ شد فضای بعدی کجاست؟ تا کی می‌توان در خیابان‌هایی که از دهه ۵۰ تا کنون کوچک‌ترین تغییری نکرده اند فضا برای پارکینگ درست کردن ایجاد کرد؟ امیدواریم که این نگاه دراز مدت در شهرداری خرم‌آباد ایجاد شود.

یکی دیگر از تهدیدات هویت شهر خرم‌آباد این روزها بلندمرتبه‌سازی است. برج‌های دوقلو به زودی در کنار کیو سربرخواهند آورد. بلندمرتبه‌سازی همین حالا بخش اعظمی از هویت خیابان مطهری خرم‌آباد را از بین برده و درختان آنجا را تهدید کرده است. بلند مرتبه‌سازی هم دوای درد خرم‌آباد نیست. متاسفانه مسئولین با نگاه‌های کوتاه‌مدت خود همین اندک هویت را از بین می‌برند. همین حالا از بام خرم‌آباد که به شهر نگاه می‌کنیم می‌توانیم ببینیم که یکپارچگی منطقه درب‌دلاکان و پشت‌بازار دچار تغییر شده است. یکپارچگی قاضی‌آباد کم‌کم دارد از بین می‌رود. قاضی‌آباد یکی از نمونه‌های خوب شهرسازی شاید در کشور است. از لحاظ بافت و چینش. اما حالا بلند مرتبه‌سازی‌ها باعث شده سیمای مرکزی شهر خرم‌آباد دست کم از بام به هم بخورد و این بلندمرتبه‌سازی‌ها در آینده باری خواهد شد بر مشکلات شهر.

سه تهدید عمده خرم‌آباد

نکته دیگری که قبلا در پایگاه خبری گلونی هم به آن اشاره شده بحث توسعه حومه شهر است. شهرداری تمام توجه خودش را به ساخت دریاچه در کنار پل شکسته، توسعه پارک جنگلی شورآب و مخمل‌کوه کرده است. ادعایی که مطرح می‌شود این است که این اقدامات و ایجاد آبشار مصنوعی در خرم‌آباد باعث جذب گردشگر می‌شود اما واقعیت این است که گردشگر ابتدا برای دیدن یک شهر می‌رود و اگر ما خرم‌آباد را دیدنی نکنیم و مکانی برای قدم زدن در شهر وجود نداشته باشد توسعه حومه آن به جایی نخواهد رسید. این پارکینگ‌سازی و بلندمرتبه‌سازی‌ها و توسعه حومه شهر آفت جان خرم‌آباد است و در نهایت باعث قفل شدن این شهر می‌شود.

امیدواریم که آن نگاه دراز مدتی که مرحوم ساکی و آقای نصیری به شهر داشتند به خرم‌آباد برگردد. برای ساختن خرم‌آباد ابتدا باید از پشت‌بازار و درب‌دلاکان شروع کرد و بعد به حومه آن رسید. تجربه نشان داده که اغلب گردشگرانی که به شهر خرم‌آباد و دیگر شهرها وارد می‌شوند ابتدا دوست دارند خود شهر را ببینند تا حومه‌اش را. تا خرم‌آباد دیدنی نشود کسی برای دیدن حومه‌اش رغبت نخواهد کرد.

به هرحال خبرها حاکی از این است به دستور رئیس شورای شهر خرم‌آباد جلوی تخریب خانه آیت‌الله کمالوند گرفته شده و امیدواریم که بتوان جلوی روند پارکینگ‌سازی در خرم‌آباد را هم گرفت. کاش می‌شد خیابان‌های پر از چنار و زیبای خرم‌آباد را همان طور حفظ کرد نه در آنها پارکینگ ایجاد کرد. ساختن پارکینگ‌های پی‌در‌پی توجه به زیرساخت نیست. توسعه ناگهانی پارک جنگلی شورآب و مخمل‌کوه توجه به زیرساخت نیست. توسعه در یک شهر در حومه آن و بافت قدیمی آن و بافت جدید آن باید هم‌زمان و در ادامه هم اتفاق بیفتد. توسعه ناگهانی هرکدام از اینها می‌تواند به شهر ضربه وارد کند و هویت و طبیعت و زیبایی شهر را از آن بگیرد.

پایان پیام

کد خبر : 3760 ساعت خبر : 9:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3760
اشتراک در نظرات
اطلاع از
1 دیدگاه
چیدمان
اولین نظرات آخرین نظرات
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات

البته نمی دونم که این مطلب من کارشناسی هست یا نه ولی در حد پیشنهاد به مسئولینِ،مثل بعضی از مناطق تهران ماهم حدفاصل قلعه تا سبزه میدان،شهدا،سه راه مطهری و سرچشمه را ببندیم و سنگفرش کنیم و ا زورود خودرو جلوگیری کنیم.