سوزاندن ریه‌های طبیعت زاگرس

فرمانده‌ی انتظامی استان ایلام از کشف ۶۹ گونی زغال چوب که به‌صورت غیرمجاز و قاچاق از جنگل‌های استان تهیه‌شده بود خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از ایسنا،سردار «علی دولتی»اظهار کرد: به‌دنبال کسب خبری مبنی بر اینکه افرادی با قطع درختان و سوزاندن ریه‌های طبیعت زاگرس نسبت به تهیه زغال چوب به‌صورت غیرمجاز اقدام می‌کنند، موضوع در دستور کار پلیس قرار گرفت.

وی با بیان این‌که پس از چند روز کار اطلاعاتی عاملان این اقدام غیرقانونی درحالی‌که قصد قاچاق مقادیر زیادی ذغال از استان داشتند، شناسایی شدند، تصریح کرد: مأموران انتظامی شهرستان چرداول در این عملیات موفق پلیسی توانستند این محموله شامل ۶۹ گونی را توقیف کنند.

فرمانده‌ی انتظامی استان تصریح کرد: عامل این قاچاق دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل محاکم قضایی شده است.

پایان پیام سوزاندن ریه‌های طبیعت زاگرس

در مورد زاگرس

زاگرُس رشته‌کوهی است که از غرب تا جنوب غربی ایران کشیده شده‌است. این رشته‌کوه از کرانه‌های دریاچه وان در جنوب شرقی ترکیه آغاز شده و پس از گذشتن از استان‌های آذربایجان غربی، لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان، فارس، کردستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و تا استان‌های کرمان، بوشهر و هرمزگان ادامه می‌یابد. دامنهٔ این رشته‌کوه به شمال عراق نیز امتداد دارد.

در حدود ۱۰۰٬۰۰۰ سال پیش از میلاد آثار بر جای مانده از غارنشینی در کوه‌های زاگرس در غرب ایران بیانگر سکونت انسان در این مناطق در دوره پارینه‌سنگی میانی (۳۰۰٬۰۰۰ تا ۳۰٬۰۰۰ سال پیش) است.

نام باستانی رشته کوه زاگرس کُر یا کور است: بر طبق اسطوره‌شناسی سومری کور (کر) اساساً نام یک کوه یا کوه‌هایی بوده، و معمولاً به کوه‌های زاگرس واقع در شرق سومر اطلاق می‌گردیده‌است.

کور همچنین نام دیگر امپراتوری اکد است که از سه هزار سال پیش و قبل از آن بر کل نواحی زاگرس گسترده شده بود.

بعضی معتقدند ریشه این نام اوستایی است. در زبان اوستایی زاگر Za-G’R’ به معنای کوه بزرگ است. اما نظری نیز هست این است که این کلمه از نام مهاجران هندواروپایی ساکن در این منطقه معروف به ساگارتی گرفته شده.

کد خبر : 3349 ساعت خبر : 6:47 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=3349
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات