شرکت آبفار لرستان نیاز به کمک همگانی دارد

شرکت آبفار لرستان نیاز به کمک همگانی دارد

به گزارش پایگاه خبری گلونی به نقل از خبرآنلاین، معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان بابیان اینکه بحث پراکندگی بارندگی یکی از مشکلات اصلی استان بوده گفت: کاهش بارندگی طی چند سال اخیر در استان بر روی منابع آب سطحی تأثیر گذاشته به‌گونه‌ای که حدود ۷۰ درصد چشمه‌های استان خشک‌ شده است.

وی افزود: تعدادی از روستاهای استان توسط ۱۶۰دهنه چشمه وقنات تامین آب می‌شدند که در اثر خشکسالی سال‌های اخیر تعداد ۱۲۰دهنه از چشمه وقنات‌ها خشک شده و تنها ۴۰دهنه در مدار می‌باشد. مهندس شمشیری گفت: بر اساس آمارگیری انجام‌ شده در پی خشکسالی‌های اخیر بیش از ۲۵۰ حلقه چاه آب شرب خشک شد که جهت تامین آب این روستاها علاوه برچاه‌های جدید اجرایی تعداد۲۸۲ حلقه چاه حفر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در پی خشکیدگی رودخانه کشکان مقداری آب به‌صورت گودال در مسیر این رودخانه وجود دارد که قابل‌استفاده برای دام نیست از همین رو از آب شرب برای دام استفاده می‌شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفار لرستان با اشاره به اینکه با حداکثر ظرفیت از منابع آب شرب برای مصارف دام و باغات استان استفاده می‌شود، گفت: متأسفانه آب شرب مورد هجمه دام و باغات قرارگرفته به‌طوری‌که در برخی مناطق مانند روستای چاله هلوش لوله‌های آب‌رسانی را تخریب نموده تا برای مصارف دام استفاده کنند و یا در روستای میدان برای تمامی دام‌ها فقط از آب شرب استفاده می‌شود.

وی اظهار داشت: باوجود خشکسالی که در استان وجود دارد در خیلی از مناطق با کاهش آب مواجه هستیم و چون آب شرب منبع در دسترس مردم است مورد بهره‌برداری افراد برای مصارف گوناگون قرارگرفته بنابراین چون اولویت نخست بحث آب شرب است شرکت آبفار لرستان نیاز به کمک همگانی دارد.

۹۴درصد مصرف آب در بخش کشاوزی

شمشیری با اشاره به اینکه ۹۴ درصد آب استان به مصرف کشاورزی می‌رسد و فقط ۴ درصد برای آب شرب و۲درصد مصارف صنعتی استفاده می‌شود، افزود: با توجه به بحران آبی که در استان وجود دارد چاه‌های مجاز و غیرمجاز باید تعیین تکلیف شوند بنابراین اگر از ۱۰ درصد چاه‌ها و منابع آب کشاورزی کاهش و صرفه‌جویی داشته باشیم آب شرب استان جبران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سد و شبکه برای استفاده به‌اندازه کافی در استان وجود ندارد، عنوان کرد: چون منابع آب زیرزمینی مورد تهدید قرارگرفته باید از آب‌های سطحی مانند سد استفاده شود.

معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت آبفار لرستان بیان کرد: روستاهای منطقه کوهدشت، دوره چگنی، پلدختر، دلفان و روستاهای شمال بروجرد با مشکل بحران آب مواجه هستند که در حال حاضر با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.

شمشیری بابیان اینکه کشیک‌های تمام‌وقت برای ایام تابستان در استان ایجادشده، خاطرنشان کرد: کمیته بحران در استان تشکیل و در هرماه دو بار جلسات برگزار می‌شود تا مسائل و مشکلات سایر شهرستان‌ها مطرح و در مدت‌زمان کوتاهی حل شوند.

پایان پیام

کد خبر : 2600 ساعت خبر : 9:35 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=2600
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات